3 redenen waarom Adwords niet jouw kanaal is
- Online
- 27 nov 2017 @ 13:40
- Link
-
Lisa Paauwe
Online marketing Consultant
Pure Internet Marketing - Geen tag
- 27 nov 2017 @ 13:40
- Lisa Paauwe
Als online marketeers beschikken we over goed gevulde gereedschapskisten waarmee we kunnen bouwen en schaven aan online resultaten. Adwords is van al het gerei dat beschikbaar is misschien wel dé favoriet. Het is laagdrempelig, er kan snel resultaat mee behaald worden en je kunt naadloos aansluiten bij de vele behoeften van prospects.
Is Adwords dan volledig zaligmakend? Nee. Eerlijk is eerlijk: het is niet altíjd het beste werktuig om in te zetten. Het kan zijn dat er binnen jouw branche te weinig of juist te veel zoekvolume is. Maar ook als je website nog niet af is of wanneer je te weinig kennis beschikbaar hebt kan het risico’s met zich meebrengen. We schetsen drie scenario’s.
Wanneer je beseft dat kliks geld kosten
Je betaalt uiteindelijk natuurlijk voor kliks. Dat is niets nieuws, maar wát je betaalt kan erg uiteenlopen. Adwords werkt op basis van een veilingmodel. Zijn er meer partijen in de markt die concurreren op dezelfde zoektermen dan wordt de prijs van een klik hoger. Zo kan het zijn dat je in de ene branche slechts €0,03 per klik betaalt en in de andere €30,-.
Betaal je dit bedrag voor een klik, dan krijg je hoogstwaarschijnlijk meer bezoekers op je website. Maar het is geen garantie dat die bezoekers daadwerkelijk klanten worden. Je betaalt in veel gevallen ook voor bezoekers zonder koopintentie. Wanneer jouw Adwords kosten hoger zijn dan de omzet die je uit elke bezoeker haalt dan is het niet rendabel. Is Adwords een te duur kanaal voor je? Kijk dan zeker ook eens naar het adverteren op Bing!
Over het algemeen is er minder concurrentie in Bing Ads, waardoor de CPC-biedingen vaak minder duur zijn.
Wanneer je er geen tijd voor kunt maken
Adwordsbeheer is mensenwerk. En mensen maken fouten. Heb je weleens het gasfornuis aan laten staan? Adwords kun je vergelijken met dat waterkraan. Je betaalt voor het water zolang je de kraan aan hebt staan. Adwords is makkelijk in te zetten en laagdrempelig, maar kan ook foutgevoelig zijn wanneer je er niet vaak mee werkt. Fouten in Adwords kunnen je letterlijk duur komen te staan.
Adwords is niet iets wat je opzet en daarna onaangeroerd kunt laten. Vooral in de beginperiode moet je veel data verzamelen om gericht te kunnen bijsturen. Ook is het belangrijk om er op tijd bij te zijn wanneer er een foutje in geslopen is. Stel dat je adverteert op het zoekwoord ‘elektrische deken’ maar ook gematched wordt op het zoekwoord ‘brandgevaar elektrische deken’. Wanneer je dit pas na twee weken ontdekt kan het maar zo zijn dat je er én geld aan hebt uitgegeven én dat je negatieve associaties hebt gecreëerd bij je bezoekers.
Wanneer je website er nog niet klaar voor is
Een zoekmachinegebruiker heeft een zoekopdracht gedaan en op je advertentie geklikt. De landingspagina moet vervolgens antwoord geven op die zoekopdracht en aansluiten bij je advertentie. Een goede landingspagina is dus een zeer belangrijk onderdeel van je Adwords campagne. Daarnaast bepaalt de ervaring op een bestemmingspagina gedeeltelijk de kwaliteitsscore. Er moet dus synergie zijn tussen deze factoren.
Zit je nog in de fase dat je de puntjes op de i moet zetten als het gaat om je landingspagina’s, wacht dan nog even met het inzetten van Adwords. Kliks kosten nou eenmaal geld. Het is daarom belangrijk dat alle mogelijke conversies überhaupt kunnen plaatsvinden én doorgemeten worden. Hiermee kun je namelijk heel gericht sturen en campagnes optimaliseren.
Het is niet zo dat je in bovenstaande gevallen Adwords nooit zou kunnen inzetten. In een later stadium kan het zijn dat je meer tijd of budget voor vrij kunt maken, of dat de concurrentie ineens is gedaald waardoor de CPC’s gunstiger zijn geworden. Blijf het daarom in de gaten houden!
-
Lisa Paauwe
- Werkt bij: Pure Internet Marketing
- Functie: Online marketing Consultant
- Website:https://www.pure-im.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing