GDPR: Het einde van webanalyses?!

GDPR: Het einde van webanalyses?!
  • Online
  • 20 nov 2017 @ 10:25
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De GDPR (Europese General Data Protection Regulation) treedt in werking op 25 mei 2018, wat door sommige doemdenkers gezien wordt als het einde van webanalyses. Tegenstanders klagen dat de verordening te streng is en de boetes te hoog. Er zijn ook mensen die stellen dat de privacywetgeving helemaal niet veranderd, maar dat het allemaal slechts een formaliteit is en webanalisten zich nergens druk over hoeven te maken. Wat gaat er veranderen als de GDPR in werking treedt, en zijn deze veranderingen nodig?

Illegaal downloaden versus kartelvorming
Privacywetgeving wordt nu gereguleerd door een richtlijn (95/46/EC, om precies te zijn), maar zal worden vervangen door een verordening. Een richtlijn instrueert lidstaten hoe de wetgeving moeten worden aangepast, maar verordeningen zijn rechtstreeks van toepassing op EU-burgers. Richtlijnen worden zo coulant mogelijk geïmplementeerd door lidstaten, om zo hun concurrentiepositie te beschermen. Daarom maakt men zich over het algemeen niet veel zorgen over het illegaal downloaden van series (wat in strijd is met de Richtlijn Auteursrecht), maar wèl over het maken van prijsafspraken met concurrenten (waarmee de hoge boetes van het Europese kartelverbod geriskeerd worden). De GDPR verhoogt de boetes voor schendingen tot 20 miljoen euro of 4 procent van de wereldwijde omzet van een bedrijf. Daarnaast wordt de reikwijdte van de wetgeving vergroot tot alle bedrijven die gegevens van EU-burgers verwerken. Kortom, de Europese privacywetgeving wordt rechtstreeks van toepassing, de reikwijdte wordt vergroot en de boetes verhoogd. Niet echt vreemd dat men zich zorgen maakt. Maar dat is helemaal niet nodig als ze zich gewoon aan de regels houden, toch? Maar…wat zijn die regels ook alweer?

De regels
De regels zijn eigenlijk vrij logisch. Alleen de gegevens van bezoekers die uitdrukkelijk hun toestemming geven, mogen worden verzameld en verwerkt. Daarnaast introduceert de GDPR ook het ‘recht om vergeten te worden’, wat bedrijven dwingt om persoonsgegevens te vernietigen als er geen legitieme reden meer is om ze te bewaren. Tenslotte moeten bedrijven procedures in het leven roepen om de verzamelde persoonsgegevens zeker te stellen. Maar hoe voorkom je nou die hoge boetes? Vrij simpel, je moet alles vastleggen. Als er zich een datalek voordoet, moet je kunnen aantonen dat alle vereiste voorzorgsmaatregelen genomen zijn. Hoe ziet het toegangsbeheer eruit? Welke voorzorgsmaatregelen zijn genomen om de gegevens zeker te stellen? Hoe is de uitdrukkelijke toestemming van bezoekers verkregen? Als deze vragen nog lastig zijn om te beantwoorden, heb je nog wat huiswerk voor 25 mei.

Het einde van webanalyses?
Is de GDPR het einde van webanalyses? Nee, het analyseren van gegevens wordt namelijk niet verboden. Het waarborgt slechts dat de privacywetgeving ook daadwerkelijk wordt opgevolgd. Het klopt dat webanalyses die voldoen aan privacywetgeving meer moeite kosten, maar als je de privacy van bezoekers serieus neemt (wat wel zou moeten!), is het de moeite meer dan waard. Ook al lijkt men zich nog niet erg druk te maken over privacy op het internet, dit zal in de toekomst zeker veranderen. Na de eerste paar grote datalekken in de EU zullen bezoekers niet langer hun persoonsgegevens willen delen met bedrijven die er klungelig mee omgaan. Het vertrouwen van je klanten winnen kan lang duren, maar is zo verloren met een privacy schending. 

Zie de GDPR daarom niet als het einde van webanalyses, maar als het begin van verantwoorde webanalyses. Zelfs zonder de GDPR was het hoog tijd dat bedrijven standaard voorzorgsmaatregelen gingen nemen. Webanalisten moeten de privacy van bezoekers serieus gaan nemen. Als je wilt concurreren op de lange termijn, heb je namelijk het vertrouwen van je klanten nodig, niet slechts hun gegevens.  

Deze blog is geschreven door Sander Marijt Insights Analyst bij Burst 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken