Marketeers opgelet: Virtual Reality is over een jaar mainstream

Marketeers opgelet: Virtual Reality is over een jaar mainstream
  • Online
  • 1 nov 2017 @ 11:51
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • InnovatieStrategieBig dataVirtual Reality

Technologie en marketing moeten eigenlijk hand in hand gaan. Er wordt al een tijd lang gesproken over Virtual Reality en de mogelijkheden van deze technologie op het gebied van gaming, films en amusementsparken. Onlangs is er zelfs een Virtual Reality-app geïntroduceerd waarin je Rembrandt de Nachtwacht ziet schilderen. Echter, Virtual Reality (VR) heeft de potentie om veel meer te zijn dan alleen een tool voor de entertainmentindustrie. Het kan juist een nuttige technologie zijn die marketeers veel oplevert. Om de tool optimaal te benutten moeten marketeers verder gaan dan alleen de implementatie en het creatief gebruik ervan. Om echt waarde uit deze technologie te halen, moeten ze data met VR genereren en deze analyseren om nieuwe winstgevende strategieën te ontwikkelen.

Waardevolle data
De technologie maakt het veel eenvoudiger om consumentengedrag te analyseren: waar kijkt iemand als eerste naar en wat trekt de aandacht? Het biedt zelfs inzicht in welke content ervoor zorgt dat iemand zijn VR-headset afzet, waardoor het verder gaat dan alleen zien welk kanaal of welke advertentie de consument interessant vindt. Het verzamelen van deze gedragsdata is erg waardevol, mits je deze ook kunt analyseren en de informatie gebruikt om je strategie aan te passen. Om dit te realiseren, is een goed data-platform en passende IT-infrastructuur nodig, maar ook de expertise om deze data te verwerken en uiteindelijk de verzamelde informatie correct in te zetten.

Inzicht in deze data zorgt ervoor dat adverteerders en marketeers betere en meer gepersonaliseerde content kunnen creëren die veel verder gaat dan de tv en online content die we nu kennen. Het doel is om de aandacht van de consument langer vast te houden, zodat ze meer – voor hen relevante – informatie tot zich nemen. Bewijs dat het publiek langer blijft ‘hangen’ en je kunt als marketeer je VR-strategie verder ontwikkelen en uiteindelijk meer omzet behalen.

Marketingmix
Het succes van Virtual Reality hangt af van een investering vanuit twee kanten. Consumenten moeten hardware aanschaffen zoals VR-headsets en bijpassende displays en apparaten. Adverteerders en marketeers moeten juist investeren in goede content, of dat nu tv, advertenties of andere content - denk aan artikelen, websiteteksten, etcetera - is. Om op termijn de vruchten te plukken van deze investering, moeten zij creatief en strategisch zijn om meer te halen uit VR. Marketeers moeten dus verder kijken dan alleen consumentenproducten, maar VR inzetten als een tool binnen de volledige marketingmix.

Partnerships
VR staat nog steeds in de kinderschoenen en zelfs de experts leren steeds meer over hoe de consument de technologie inzet. Indien je de tool succesvol wil gebruiken, is het slim om te werken met een partner, zodat kosten van hardware, software en content-creatie worden gedeeld. Ook kan een partner helpen bij expertise op het gebied van infrastructuur en het analyseren van data. Om ervoor te zorgen dat VR wordt gezien als meer dan alleen een speeltje voor de consument is het van essentieel belang om goed samen te werken, de juiste technologie in te zetten en goed inzicht te hebben in wat de consument wil. Op die manier kan VR binnenkort mainstream worden in de ‘echte wereld’.     


Auteur: Chris Lawrence, Cognizant Business Consulting - Media  

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken