Hoe kom ik hoger in Google? 9 tips

Hoe kom ik hoger in Google? 9 tips
  • Online
  • 28 feb 2018 @ 13:48
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Zoekmachine

Het is een veelgestelde vraag met uiteraard geen eenduidig antwoord. Er zijn immers honderden knoppen waaraan gedraaid kan worden.

Uit onderzoek is gebleken dat er ruim 107 tips (https://teamnijhuis.com/nl/bovenaan-en-hoger-in-google/#tips) zijn die je kunt inzetten om jouw website beter vindbaar te maken. Hieronder in elk geval 9 handige en nuttige tips.

  1. Content is (en blijft) King

Het belangrijkste is en blijft content. Zonder goede en relevante content kom je nergens en zal je jouw website niet terug kunnen vinden in de zoekmachine. Toch valt er niet gemakkelijk te beslissen hoe die content eruit moet zien, maar zijn er zeker meerdere handvatten en tips in kaart te brengen.

Jouw content schrijf je op basis van zoekwoorden. Deze zoekwoorden laat je op de pagina terugkomen zodat als er op gezocht wordt jouw website hierbij aansluit. Maar hoe vaak moet je deze terug laten komen? En hoeveel tekst moet je schrijven? Dit alles valt of staat met het aantal concurrenten dat ook op deze term wil scoren. Dit aantal concurrenten kun je achterhalen door gebruik te maken van tools die dit voor je bepalen. Mocht je dergelijke tools niet hebben dan kun je ook Google gebruiken.

Voer hiervoor de volgende zoekopdracht uit: intitle: “jouw zoekwoord”

Bijvoorbeeld op het zoekwoord zie je dat er 420.000 andere pagina’s gebruik maken van de term ‘marketing’ in hun titel. Dit is de concurrentie op je zoekwoord. Bij een lage concurrentie is het genoeg om een paar zaken in op jouw pagina beter te doen dan de concurrent. Voor zoekwoorden met een hoge concurrentie zal je veel meer content moeten gebruiken en ook de technische aspecten moeten toepassem.  

Artikelen die in Google een hogere waardering krijgen zijn artikelen van 1500+ woorden, dat blijkt uit een diepgaand onderzoek van Backlinko onder een miljoen zoekresultaten. Deze artikelen worden eerder gedeeld via social media en worden langer gelezen waardoor ze een positief effect hebben op de tijd op de pagina. Dergelijke zaken worden door Google beter beoordeeld. Maar onthoud, houd je content altijd uniek en relevant. Herhaling werkt niet, dus probeer geen zinnen net iets anders neer te zetten om jouw content langer en langer te krijgen.

 

Mocht je merken dat een concurrent jouw artikel ‘gestolen’ heeft, dan kun je dit melden bij Google. Google gaat dan uitzoeken welke URL eerder online stond en zal de eventuele toegekende positie in Google op dat artikel te niet doen.

 

  1. Maak gebruik van short- en longterm zoekwoorden

Aansluitend op punt één is het belangrijk dat je de juiste zoekwoorden gebruikt. Focus hierbij niet alleen op short tail zoekwoorden, maar ook op de longtail zoekwoorden. Short tail zoekwoorden zijn zoekopdrachten die een hoog zoekvolume hebben, maar waarop ook veel concurrentie bestaat. Denk aan woorden als ‘schoenen kopen’. Langere zoektermen zijn zoektermen zoals: ‘rode schoenen merk X’.

Op dit zoekwoord wordt minder vaak gezocht als bijvoorbeeld ‘schoenen kopen’, maar waar schoenen kopen veel vager is, spreekt het longtail zoekwoord veel meer de intentie uit om ook echt te kopen. Er wordt immers gezocht naar specifieke rode schoenen van merk X. Als jij er vervolgens voor zorgt dat jij hiervoor een pagina hebt gemaakt, waarin je benadrukt waarom jouw website perfect is om die rode schoenen te kopen dan verkoop je veel eerder dan als iemand op schoenen kopen zoekt.

  1. Zorg voor een goed en natuurlijk linkprofiel

Alleen content schrijven en delen onder je social media volgers is niet genoeg. Je wilt dat andere (relevante) websites jouw website en artikelen als relevant bestempelen en er een link naartoe plaatsen. Op die manier bouw je aan de waarde van jouw website. Hoe meer inkomende links, hoe hoger je waarde en hoe meer kans je hebt om jouw website op pagina één terug te vinden.

Dit doe je door unieke content aan deze platformen aan te bieden en op deze manier een samenwerking aan te gaan. Helaas komen er tegenwoordig steeds meer websites online bij die in alles uitstralen dat ze onbetrouwbaar zijn. Mocht deze website nu besluiten om een link naar jouw website te plaatsen dan kan dit jouw rankings zelfs negatief beïnvloeden. Gelukkig kun je bij Google aangeven dat bepaalde inkomende links niet meegenomen moeten worden bij de bepaling van je positie in Google. Dit kun je doen met de Disavow Tool van Google. Kijk dus niet alleen naar het aantal linkende websites, maar kijk ook eens verder en ontdek welke websites wel of niet relevant zijn.

Extra tip: Zorg er daarbij voor dat als je een link van een andere website ontvangt dat deze jou een https:// aanduiding meegeeft. Zonder https:// voor de URL verliest deze link zo 10% van zijn waarde voor jouw website.

  1.  Zorg dat Google je pagina kan lezen

Wanneer je een uitstekende geoptimaliseerde pagina hebt, maar deze pagina niet gelezen kan worden door Google, zijn al je werkzaamheden voor niets geweest. Je pagina zal dan niet hoger in scoren in Google. Bouw je website daarom zo dat deze gelezen kan worden door de spiders van Google en dat deze spiders de informatie kunnen opslaan in hun webindex.

Denk aan het hebben van een zogenoemde XML sitemap op je site. Dit is een sitemap met een complete weergave van je website, maar dan gemaakt in XML taal. Dit is gemakkelijker te lezen voor Google. Op Internet zijn er veel tools te vinden waarmee je zo’n sitemap eenvoudig zelf kunt maken, helemaal gratis. Wanneer je een XML sitemap gemaakt hebt met zo’n tool, dan dien je hem alleen nog aan te bieden aan Google in Google Search Console.

Let op met intranetten of andere inlogpagina’s. Geef voor deze pagina’s aan dat deze niet indexeerbaar zijn, anders heb je kans dat beveiligde informatie alsnog vindbaar is in de zoekmachine.

  1. Maak jouw website zo gebruiksvriendelijk als je kunt

Google hecht enorm veel waarde aan de gebruiksvriendelijkheid van je website en stelt de gebruikerservaring op jouw website voorop. Denk hierbij aan het goed leesbaar maken van je content, door:

  • Opsommingen te gebruiken;
  • Tussenkopjes toe te voegen;
  • Afbeeldingen toe te voegen;

Daarnaast zorg je ervoor dat jouw pagina’s altijd met elkaar in verbinding staan. Dit kun je aangeven door een kruimelpad, maar ook door je pagina’s intern aan elkaar te linken. Een kruimelpad geeft weer waar je je in de navigatie van de website begeeft. Zo is het erg gemakkelijk om terug te gaan naar vorige stappen of bijvoorbeeld de homepagina. Al deze kruimelpaden worden door Google gelezen en zorgen ervoor dat Google ook weet hoe de navigatie van je website in elkaar steekt.

Van je homepage ga je naar je overzichtspagina van de blog en daar staat een artikel. Je kruimelpad ziet er vervolgens zo uit: homepage > blog > titel van je blog. En elk onderdeel van dit kruimelpad is klikbaar.

Hoe beter jouw website in elkaar zit, hoe langer bezoekers op jouw pagina’s blijven. Hoe langer deze dwell time hoe relevanter Google jouw website acht.

  1. Maak gebruik van Googles eigen diensten

Google is dol op Google, logisch maar vaak vergeten door marketeers. YouTube is een dienst van Google en logischerwijs hecht Google daar veel waarde aan. Het gebruiken van YouTubevideo’s op een site geeft een boost aan je rankings. Bovendien kun je met een goed geoptimaliseerde video ook in Google gevonden worden. Daarnaast is gebleken dat bezoekers video’s vaak een toegevoegde waarde vinden geven aan een artikel, dat verhoogt dus weer de gebruiksvriendelijkheid.

Maar denk ook aan Google+.

Een social media kanaal dat eigenlijk geen voet aan de grond heeft gekregen in Nederland. Delen van content op dit kanaal, draagt echter wel bij aan jouw resultaten. Dus waarom niet ook op Google+ delen als je het toch al op facebook plaatst. Vergeet daarnaast jouw Google Mijn Bedrijf pagina niet in te richten en zodra er op jouw bedrijf gezocht wordt kom je rechts naast de resultaten te staan met jouw bedrijfspagina en kan er direct contact met je opgenomen worden.

  1. Onderschat de kracht van goed geschreven meta-tags niet

Klopt, een meta-tag of -description draagt eigenlijk niets bij aan jouw positie, maar onderschat de kracht hiervan niet. Als jij een goede metadescription schrijft – én hierbij rekening houdt met het groter geworden aantal leestekens dat je kunt gebruiken – kun je veel bezoekers naar je website trekken. Door je zoekwoorden goed in de omschrijving te gebruiken, worden deze dikgedrukt in de zoekresultatenpagina. En hoe beter jij deze schrijft hoe meer mensen geneigd zijn op jouw resultaat te klikken. Hoe meer klikken je ontvangt hoe relevanter Google jouw website vindt, hoe hoger je komt te staan.

Maak je gebruik van een extern review platform als Trustpilot of Feedback company, dan kun je deze reviews toevoegen aan de omschrijving door middel van een rich snippet. Jouw webmaster of de technische SEO expert weet hoe dit geïntegreerd kan worden zodat dit direct voor meer klikken zorgt. 

  1.  Gebruik tools om de juiste zoekwoorden voor je pagina te bepalen

Er zijn allerlei tools op de markt om te bepalen wat het zoekvolume van een zoekwoord is en wat soort gelijke zoektermen zijn. Een van deze tools is de Keyword Planner van Google. Deze tool zorgt voor een goede basis van je zoekwoordenonderzoek. Gebruik naast deze zoekwoordenplanner ook nog een andere. Zo weet je zeker dat je de juiste zoekwoorden gebruikt. Voorbeelden van andere planners zijn keywordtool.io of de MOZ keywordplanner.

Om trends rondom je zoekwoorden in kaart te brengen maak je gebruik van Google Trends. Wil je weten hoeveel concurrenten er op jouw zoekwoord zitten dan kun je dat handmatig invoeren in Google of je maakt gebruik van een tool als Ranktracker.

  1. Verwerk tijdelijke wijzigingen in een URL goed

Wanneer je een URL wijzigt wil dat niet zeggen dat Google deze wijziging ook door heeft. Je kunt ervoor kiezen om een URL tijdelijk te wijzigen, permanent te wijzigen of zelfs te verwijderen. Voor alle drie dien je een bepaald soort pagina te maken. Dit wordt aangeduid met nummers.

Als je een URL tijdelijk wilt wijzigen, bijvoorbeeld omdat een product op dit moment tijdelijk niet op voorraad is, is het raadzaam om gebruik te maken van een 302-redirect. Dit zorgt ervoor dat de hoge positie van de pagina in Google behouden blijft, maar dat de bezoeker wel naar de tijdelijk andere pagina wordt geleid.

Wil je een URL permanent wijzigen en doorverwijzen naar een andere URL, vergeet deze dan niet van een 301-redirect te voorzien. Je oude URL blijft naar alle waarschijnlijkheid nog een tijd zichtbaar in de zoekmachine en deze bezoekers wil je natuurlijk wel naar de juiste pagina leiden. Mocht je om welke reden dan ook een pagina willen verwijderen, dan zorg je ervoor dat je een goede 404-pagina hebt ingericht. Deze laatste is niet van belang voor je rankings, maar zorgt er wel voor dat als je bezoekers op deze pagina terechtkomen ze door kunnen navigeren naar een andere pagina. Dit doe je door op de 404-pagina extra navigatie toe te voegen naar de belangrijkste pagina’s van je website of bijvoorbeeld naar je homepage.

Wat werkt niet?

Om bekender te worden op het internet kun je reacties plaatsen op websites of blogs. Echter, zorgen deze reacties tegenwoordig niet meer dat je website hoger in Google komt, omdat de linkjes in deze reacties vaak niet meer geïndexeerd worden. Deze krijgen vaak de no-index, no-follow attributie mee, waardoor Google deze gewoon overslaat met indexeren. Je kunt nog wel proberen om bezoekers naar je site te trekken door interessante reacties te plaatsen op andere sites, maar links in deze reactie zorgen er dus niet meer direct voor dat je een hogere positie in Google krijgt.

Uiteraard raden wij wel aan om de interactie te verhogen en jouw mening, indien relevant, te delen met anderen. Interactie op artikelen is nooit verkeerd en op die manier kun je jezelf als hét bedrijf in de markt zetten.

Blijf ontwikkelen om die posities te behalen én vast te houden

Zoals je kunt zien zijn er veel verschillende manieren om je positie in Google te beïnvloeden. Eén ding staat vast, sta nooit stil als het op website optimalisatie aankomt. Jouw concurrenten staan niet stil en ook Google blijft zichzelf ontwikkelen. Google wijzigt haar rankings veelvuldig, wat vandaag op nummer één staat kan morgen op drie staan. Dat betekent niet dat je daar blijft staan, maar dat heeft met zowel Google als je concurrenten te maken. Bovendien moet je geduld hebben, het duurt even voor je resultaat ziet van je inspanningen. Wanneer je ervoor hebt gezorgd dat je artikel veel gelezen wordt, kan het zomaar zo zijn dat je pagina na een tijdje bovenaan staat en dit je veel bezoekers oplevert.

 

Dit blog is van de hand van Annemarie ten Brinke, inbound marketing manager bij http://www.teamnijhuis.com

 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken