[column] Er blijft meer hetzelfde dan dat er verandert
Jaarlijks onderzoekt WARC, het World Advertising Research Centre, wat de belangrijkste uitdagingen zijn van marketeers over de hele wereld. In dit lijstje komt steevast naar voren dat men vooral wakker ligt van de vraag hoe men de volgende generatie consumenten, zoals Gen Z, in de toekomst kan bereiken.
[column] Betalen voor podcasts wordt de norm, maar wat zijn de gevolgen?
Marvin Jacobs van audio agency Airborne schrijft regelmatig voor MarketingTribune over het audiolandschap. De komst van het Deense Podimo op de Nederlandse markt gaat veel veranderen, volgens hem. Hij signaleert 8 belangrijke ontwikkelingen.
[column] Итак теперь сначала Бавария (Zo, nu eerst een Bavaria)
De Russen kunnen gewoon Bavaria blijven drinken, want het bier onder Bavaria merk blijft daar gewoon te koop. Daar waar vele grote internationale en Nederlandse bedrijven Rusland vanwege de oorlog de rug toekeren, blijft Bavaria gewoon actief in Rusland.
[foodtrend] 'Jongeren kunnen en willen niet koken - gemakskeuze'
In tegenstelling tot wat je zou verwachten met lockdowns achter de rug, hadden Nederlanders in 2020 minder tijd om te (leren) koken, in vergelijking met 2018, constateert FSIN's counselor Jan-Willem Grievink.
[column] Marketeers: 68 miljard digitale advertentiefraude. Per jaar!
De beste fraudeurs geven hun klanten wat ze willen. Wat willen marketeers? Die willen grote hoeveelheden digitale advertenties tegen extreem lage CPM-prijzen, met een hele hoge performance.
[column] De klank van Italië
Marketeers zijn constant in oorlog met hun categorie. Hoe sluit je je aan bij de codes die je collega’s hebben omarmd en hoe blijf je daarbinnen opvallen? Dat laatste is nog niet zo eenvoudig. Daarom kleuren banken vaak blauw en adopteren advocatenkantoren al eeuwenlang deftig klinkende achternamen. Vertrouwd en herkenbaar.
[column] Je kunt beter tweede worden
Misschien win je wel het meest als je tweede wordt. Althans, als je het bekijkt vanuit de ogen van een optimist die het grotere plaatje kan zien. Ik ben tweede kind in mijn gezin en nostalgisch als ik kan worden, is dat een van de mooiste prijzen die ik ooit in ontvangst heb mogen nemen. Met vriendelijke dank aan mijn ouders en uiteraard ook de nummer 1 in dit verhaal: mijn zus.
[column] 10 jaar valse beloften aan adverteerders
De afgelopen tien jaar sluisden de nerds van adtech steeds meer advertentie-inkomsten weg van uitgevers naar hun eigen zakken. Ze beloofden adverteerders miraculeuze digitale marketingprestaties en kostenbesparingen. Wat ze écht leverden waren hoge volumes aan advertentievertoningen, lage CPM-prijzen en heel veel clicks, maar die werden helaas allemaal gedreven door bot-activiteit.
[column] Fake news in marketingpresentaties
Nu de pandemie - voorlopig - voorbij lijkt, mogen we vanaf dit voorjaar weer samenkomen met vakgenoten tijdens events en congressen. Plekken waar de sprekers ons meenemen in de mooiste cases en de laatste marketingtrends. Geweldig om weer fysiek samen te zijn, maar helaas gaan veel van deze presentaties onwaarheden bevatten. Drie van de meest hardnekkige voorbeelden op een rij.
[column] SEO trends 2022: waar kun je echt impact maken
Naast een goed crawlbare site, relevante content voor je doelgroep en autoriteit van je domein, zijn er dit jaar een aantal SEO tips waarmee je gegarandeerd verschil kunt maken.
[column] Autotrend: van A, B toch maar liever C
De zakensedan met uitsterven bedreigd, de stadsmini uit de prijslijst geschrapt en in plaats van dikke D-segmenters of hippe citycars focust de auto-industrie zich na jaren A en B-segment nu op het C-segment. Is dat een goede ontwikkeling?
[column] Metaverse voor beginners
De spectaculaire mislukking van Second Life zo'n 15 jaar geleden heeft mij geleerd om nuchter te zijn over hypes in de online-industrie. Ik ben dan ook vrij sceptisch over de door Facebook opgeklopte Metaverse.
[column] MarOps
Veel in ons leven is inmiddels digitaal. Digitaal bankieren, digitaal werken, digitaal de krant lezen, digitaal tv kijken, digitaal winkelen, digitaal daten. En dat is nog maar een kleine greep uit het immense arsenaal dat ons ter beschikking staat.
[column] Metaverhalen
Metaverse is een hype; de toekomst van marketing, maar voor sommigen ook een angstdroom van mensen die liever in een virtuele wereld leven dan in een echte wereld.
[column] Het bouwen van een merk deel 4
Tale Meester, communication director bij OMD Nederland, wil een webshop starten en schrijft een serie artikelen over het bouwen van een webwinkel en merk – Speelhou-t - waarbij hij kijkt naar alle keuzes binnen branding en marketing. Vandaag episode 4 van Into the Woods: Duurzaam en bewust adverteren. ‘Reclame; voor sommigen een vies woord, maar wel belangrijk. Hoe kun je dit bewuster doen?’
[column] Social media trends in Nederland 2022: opmars TikTok zet door
WhatsApp wordt minder intensief gebruikt, de opmars TikTok zet door. Voor het eerst is ook inzicht in het gebruik van Telegram, Discord, Clubhouse, Reddit en Twitch ontstaan. Danny Oosterveer, data-gedreven digital marketeer, deelt zijn analyse.
[column] Third-party cookies en microtargeting als waardeloze marketingtools
Marketeers, maak je geen zorgen over het verdwijnen van third-party cookies en microtargeting. Ze waren toch waardeloos. De afgelopen tien jaar zijn marketeers gaan geloven dat microtargeting digitale marketing zou verbeteren. Ik besef dat het moeilijk voor jullie is om te accepteren dat het niet werkt. He-le-maal niet zelfs, stelt dr. Augustine Fou.
[column] Hyundai gebruikt tweedehandsje van Fiat Panda
Je kunt op YouTube een opmerkelijke commercial tegenkomen van een Hyundai- dealer in Twente. Hij heeft het befaamde Fiat Panda filmpje uit de jaren tachtig (zie onderaan bericht) nagemaakt, nu met een Hyundai Kona Electric rijder die iedereen uitlacht.
[column] Deep learning versus gerechtvaardigd belang
Recent las hij in een vakmedium hoe deep learning nog werd bejubeld als alternatief voor third party cookies. Norbert Mirani deelt in deze bijdrage wat kritische gedachten.
[column] Het bouwen van een merk deel 3
Tale Meester, communication director bij OMD Nederland, wil een webshop starten en schrijft een serie artikelen over het bouwen van een webwinkel en merk - Speelhout - waarbij hij kijkt naar alle keuzes binnen branding en marketing. Vandaag episode 3 van Into the Woods: Logistiek; hoe Gorillas en andere flitsbezorgers kunnen helpen bij duurzame e-commerce.
[column] Datagedreven strategieën voor mooie klantervaringen
Om te slagen in een digital-first wereld, een waar digitale ervaringen steeds belangrijker worden, moeten merken nieuwe strategieën omarmen. Niet langer draait het om gegevens van derden, maar ligt de nadruk te op first-party data. Merken moeten daarom data 'vangen', stelt Alex Azzopardi van Adobe Benelux.
[column] Hallo Randstedelijke binnenstad
Jumbo gaat een samenwerking aan met Gorillas. Je weet wel die flitsbezorger die binnen 10 (!) minuten je boodschappen thuisbezorgd en je als je niet oppast van de sokken rijdt op weg naar de consument die ongeduldig op zijn zak chips, pot pindakaas, hopelijk zonder palmolie trouwens, of biertje zit te wachten.
[column] Zijn we mentaal opgewassen tegen corona?
Wat betreft sociale contacten, houdt corona de wereld al bijna twee jaar in een houdgreep en de pandemie beperkt ons om bij elkaar in de buurt te komen, laat staan aan te raken of te omhelzen.
[column] Online ervaring consument cruciaal voor merkbeleving
Het is maar goed dat we al sinds begin 2020 bezig zijn met het verplaatsten van de consumentenervaring van offline naar online en omnichannel-strategieën implementeren. Twee jaar na datum blijft dit wellicht de belangrijkste investering die we hebben gedaan.
[column] CX: aandacht is het zwarte goud
Customer experience, het toevoegen van waarde voor de klant aan je product en dienst, geeft de klant het gevoel en de beleving dat er aandacht aan hem wordt geschonken. Zoals Stephan Fellinger al lang roept en ikzelf meeneem in mijn jaarlijkse Digital Insights: Aandacht is het nieuwe, zwarte goud.
[column] Deze 5 trends in CX komen er aan in 2022
Wat kunnen we leren van het afgelopen jaar en waar kun je als retailer aandacht aan schenken in 2022 om klanten te krijgen en behouden? Ik voorspel vijf trends.
[column] Het bouwen van een merk deel 2
Tale Meester, communication director bij OMD Nederland, wil een webshop starten en schrijft een serie artikelen over het bouwen van een webwinkel en merk - Speelhout - waarbij hij kijkt naar alle keuzes binnen branding en marketing. Vandaag episode 2 van Into the Woods: Merkpositionering.
[column] Fake Guru's overspoelen het internet en niemand doet iets
Terwijl wij ons druk maakten over lockdowns of het bedenken van onze nieuwe purpose, heeft een andere beroepsgroep stilletjes zijn definitieve doorbraak beleefd in ons land: de Fake Guru. Was het eerst alleen nog maar irritant, steeds diezelfde joker die je aan het dropshippen wilde krijgen, nu is het een ware plaag.
[column] Data cleanrooms als alternatief voor cookies
Consumenten worden steeds kritischer als het gaat om de bescherming van persoonlijke gegevens. Helaas heeft de AVG die sinds 2018 van kracht is niet geleid tot een groter vertrouwen van de consument. Coen Bos, VP Benelux & Nordics bij Snowflake, analyseert en komt met een alternatief voor cookies.
[column] De Metaverse maakt meer kapot dan je lief is
Houdt het dan nooit op? Dat kritiekloze verheerlijken van alles wat ‘shiny and new’ is. De ene technologische belofte is nog niet ontmaskerd als een hol begrip en de nieuwe rammelt al weer aan de poort van ons vakgebied.
[column] Het bouwen van een merk deel 1
Tale Meester, communication director bij OMD Nederland, wil een webshop starten en schrijft een serie artikelen over het bouwen van een webwinkel en merk, waarbij hij kijkt naar alle keuzes binnen branding en marketing.
[column] New Facebook, New Mark?
Facebook verandert van naam, een naamsverandering om de ambitie van de techgigant aan te geven. Louis-Philip Cattoir, brand strategist bij Remarkable, vraagt zich af of de naamswijziging strookt met het uiteindelijke doel.
[column] Auto's verkopen is steeds meer kwestie van beeldvorming
Het wemelt de laatste tijd weer van persintroducties van nieuwe automodellen. Journalisten gaan met de importeur op reis en de digitale onthullingen die in Corona-tijd de norm behoren weer tot het verleden. Video speelt bij modellanceringen steeds meer een opvallende hoofdrol.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing