[column] Online ervaring consument cruciaal voor merkbeleving
Het is maar goed dat we al sinds begin 2020 bezig zijn met het verplaatsten van de consumentenervaring van offline naar online en omnichannel-strategieën implementeren. Twee jaar na datum blijft dit wellicht de belangrijkste investering die we hebben gedaan.
[column] CX: aandacht is het zwarte goud
Customer experience, het toevoegen van waarde voor de klant aan je product en dienst, geeft de klant het gevoel en de beleving dat er aandacht aan hem wordt geschonken. Zoals Stephan Fellinger al lang roept en ikzelf meeneem in mijn jaarlijkse Digital Insights: Aandacht is het nieuwe, zwarte goud.
[column] Deze 5 trends in CX komen er aan in 2022
Wat kunnen we leren van het afgelopen jaar en waar kun je als retailer aandacht aan schenken in 2022 om klanten te krijgen en behouden? Ik voorspel vijf trends.
[column] Het bouwen van een merk deel 2
Tale Meester, communication director bij OMD Nederland, wil een webshop starten en schrijft een serie artikelen over het bouwen van een webwinkel en merk - Speelhout - waarbij hij kijkt naar alle keuzes binnen branding en marketing. Vandaag episode 2 van Into the Woods: Merkpositionering.
[column] Fake Guru's overspoelen het internet en niemand doet iets
Terwijl wij ons druk maakten over lockdowns of het bedenken van onze nieuwe purpose, heeft een andere beroepsgroep stilletjes zijn definitieve doorbraak beleefd in ons land: de Fake Guru. Was het eerst alleen nog maar irritant, steeds diezelfde joker die je aan het dropshippen wilde krijgen, nu is het een ware plaag.
[column] Data cleanrooms als alternatief voor cookies
Consumenten worden steeds kritischer als het gaat om de bescherming van persoonlijke gegevens. Helaas heeft de AVG die sinds 2018 van kracht is niet geleid tot een groter vertrouwen van de consument. Coen Bos, VP Benelux & Nordics bij Snowflake, analyseert en komt met een alternatief voor cookies.
[column] De Metaverse maakt meer kapot dan je lief is
Houdt het dan nooit op? Dat kritiekloze verheerlijken van alles wat ‘shiny and new’ is. De ene technologische belofte is nog niet ontmaskerd als een hol begrip en de nieuwe rammelt al weer aan de poort van ons vakgebied.
[column] Het bouwen van een merk deel 1
Tale Meester, communication director bij OMD Nederland, wil een webshop starten en schrijft een serie artikelen over het bouwen van een webwinkel en merk, waarbij hij kijkt naar alle keuzes binnen branding en marketing.
[column] New Facebook, New Mark?
Facebook verandert van naam, een naamsverandering om de ambitie van de techgigant aan te geven. Louis-Philip Cattoir, brand strategist bij Remarkable, vraagt zich af of de naamswijziging strookt met het uiteindelijke doel.
[column] Auto's verkopen is steeds meer kwestie van beeldvorming
Het wemelt de laatste tijd weer van persintroducties van nieuwe automodellen. Journalisten gaan met de importeur op reis en de digitale onthullingen die in Corona-tijd de norm behoren weer tot het verleden. Video speelt bij modellanceringen steeds meer een opvallende hoofdrol.
[column] Hoe genereer je als scale-up effectieve B2B-leads (deel 3/3)
Dit is het derde deel van een serie van drie artikelen over B2B-leadgeneratie voor scale-ups door Aico van Gogh van Jellow. Zelf aan de slag!
[column] Hoe verslavend is jouw content?
Heb je dat nu ook? Zit je op je gemak naar een serie te kijken, blijft die telefoon maar werken en reels doorgeven, of appjes ontvangen die stuk voor stuk om aandacht vragen. Dan moet de serie weer even op stop, omdat het beantwoorden gevoelsmatig niet kan wachten.
[column] Verbeter het aan- en afmeldproces van je mailings
Op 5 oktober werd het Nationaal E-mail Onderzoek 2021 gelanceerd. Uit dit onderzoek blijkt dat Nederlanders graag gebruikmaken van e-mail, maar dat wij wel kritisch zijn naar wat er binnenkomt. Zo klikken we snel op de uitschrijflink. Gelukkig helpt het onderzoek de marketeer verder.
[column] Hoe genereer je als scale-up effectieve B2B-leads (deel 2/3)
Dit is het tweede deel van een serie van drie artikelen over B2B-leadgeneratie voor scale-ups door Aico van Gogh van Jellow. Een stappenplan.
[column] De groei van sponsoring als B2B2C marketinginstrument
Het was de gedroomde terugkeer van Cristiano Ronaldo bij Manchester United. Terug in het iconische rode United shirt, maar met op de borst wel een nieuwe sponsor, Teamviewer. Dit is een voor het grote publiek nog onbekend Duits softwarebedrijf. De sponsoring van Manchester United moet hier verandering in brengen.
[column] Hoe genereer je als scale-up effectieve B2B-leads (deel 1/3)
Dit is het eerste deel van een serie van drie artikelen over B2B-leadgeneratie voor scale-ups door Aico van Gogh van Jellow.
[column] Reusachtig
Voor het eerst moesten Jeff Bezos (Amazon), Sundar Pichai (Google), Tim Cook (Apple) en Mark Zuckerberg (Facebook) in juli 2020 opdraven om zich te verantwoorden bij de Amerikaanse parlementaire mededingingscommissie. De big four zijn inmiddels goed voor 4 biljoen dollar. Onderwerp van gesprek: u wordt wel heel groot zo met zijn viertjes, wat gaan we daaraan doen? Dat vonden de heren zelf - uiteraard - nogal meevallen. En bovendien, wat is er tegen groot?
[column] Moneyball-marketing
Tien jaar geleden kwam Moneyball uit, inmiddels een van mijn favoriete sportfilms. Nu ben ik geen overmatig liefhebber van cliché honkbalfilms, maar ik werd gegrepen door het verhaal dat underdogs kunnen winnen door slimmer te zijn dan hun tegenstander. Een principe dat kansen biedt voor marketing.
[column] Virusvrij communiceren
Het zal niemand zijn ontgaan dat deze zomer iets anders is dan anders. Zelfs anders dan de zomer van vorig jaar, die al vrij bijzonder was. Wij waren vorig jaar zo naïef om te denken dat de covid-pandemie snel achter ons zou liggen. Nu weten we beter, maar dit is het punt niet.
[column] 3 Tips: social media als aanjager van je e-maillijst
Of je jouw dienstverlening aanbiedt als pakket, traject of online product, jouw bedrijf kan pas écht groeien als je jouw potentiële klant op continue basis waarde biedt. En een e-maillijst is daar ideaal voor. Stefanie Kokee (zie foto hieronder) - online marketing expert bij Hallo Blauw – vertelt hoe je jouw e-maillijst laat groeien door middel van social media.
[column] Killing als je nieuwe technieken negeert
Wat is een DXP? Die vraag boeit me. Als buitenstaander verbaas ik me over al de nieuwe technieken waar je als contentmarketeer mee te maken krijgt. Als consument gebruik je steeds meer digitale touchpoints.
[column] Nog meer visserslatijn
Als journalist ben ik bijna gekielhaald door mijn hoofdredacteur. Als vrijwilliger die de pensioenleeftijd al lang is gepasseerd, mag ik periodiek een bijdrage leveren aan dit platform, en de hoofdredacteur is te allen tijde blij. Nu even niet, net als een oplettende briefschrijver.
[column] Google update en de impact op jouw website
In mei (2021) heeft Google weer een nieuwe algoritme update uitgevoerd: de Core Web Vitals update. Zoals bij elke update van Google is het voor iedere marketeer belangrijk om de oren en ogen open te houden. En vooral: de handen uit de mouwen steken, want na elke update van Google is er weer werk aan de winkel.
[column] Opvallende en innovatieve packaging is onmisbaar voor je marketing
De manier waarop je als merk je producten verpakt, kan voor een groot deel bijdragen aan het succes. Opvallende verpakkingen kunnen een meerwaarde bieden, maar ook duurzaamheid speelt een steeds belangrijker rol als het gaat om de branding.
[column] Mental availability houdt merk staande in digitale tijdperk
Noud Schartman, PhD kandidaat op de marketingafdeling van de Vrije Universiteit Amsterdam, schreef samen met Validators deze blog over het feit dat meer en meer marketeers het belang van het vergroten van mental availability erkennen en dit principe gebruiken als leidraad in hun merkstrategie.
[column] De koek is op! Het einde van de third-party cookies
De verdwijning van third-party cookies in digitale marketing gaat nu toch echt gebeuren. Het heeft lang geduurd. Dennis Peters overziet de situatie.
[column] Terug naar kantoor? 5 tips!
Al sinds vorig jaar zijn we allemaal in de ban van alles omtrent het coronavirus. Van besmetting tot thuiswerken en nu de vaccinatie. Het einde lijkt in zicht en we gaan weer naar kantoor. Maar hoe was dat ook alweer? Armanda Kusse, country sales manager bij Lime CRM, heeft 5 tips.
[column] YouTube en het gevecht om aandacht
Het mooie aan YouTube is dat het platform zich altijd heeft doorontwikkeld en op die manier relevant voor de kijker én de marketeer blijft. Helaas heeft de marketeer zich doorgaans niet in hetzelfde tempo mee-ontwikkeld.
[column] Augmented Reality in contentmarketing: top of flop?
Augmented Reality (AR) is vooral bekend van Pokémon Go en gamen met de Oculus Rift en is één van de meest gebruikte online marketing tools van 2019 (Kotane, Znotina, & Hushko, 2019). Maar biedt AR daadwerkelijk kansen voor contentmarketeers of is het slechts een trend?
[column] Zo houd je jouw contentmarketing real-time
Inhakers: de laatste jaren worden ze steeds populairder in reclamewerking. Inhakers, ook wel real-time marketing (RTM) genoemd, zijn advertenties die ingaan op onderwerpen die op dat moment spelen. Abel Engelbart, student Communicatie- en Informatiewetenschappen aan Tilburg University, geeft drie tips om sociale media in te zetten voor real-time contentmarketing.
[column] Voorjaarsschoonmaak digitale marketing: 4 tips
Het afgelopen jaar hebben we geleerd dat digitale betrokkenheid dé manier is om in contact te blijven met consumenten. Will Dongleur, Regional Sales Director Benelux & Nordics bij Selligent Marketing Cloud, adviseert om juist nu de bezem door je digitale marketing te halen.
[column] ROI van videomarketing: essentieel, maar vaak vergeten
Social media is een walhalla voor online marketeers en video speelt een steeds grotere rol. Maar hoe weet je of video echt voor je werkt? Niels de Groot van Promotionfilm over hoe je snel de ROI van videomarketing berekent.
[column] Sommige trends moeten overwaaien
Sommige verhalen zijn niemendalletjes, maar wel leuk om te lezen. Zo ook een artikel dat gaat over de kracht van ‘werken bij’ op sociale media, websites of andere media.
[column] Marketeer, toon extra empathie voor klant
Voor managers van de klantenservice zou de stelregel Never waste a good crisis nu sterker dan ooit moeten resoneren. 2020 markeerde niet alleen het turbulente begin van een nieuw decennium, maar voor veel bedrijven ook het begin van een andere invulling van hun klantcontactstrategie.
[column] Happy wedding, uhh webinar
Het succes van de organisatie van een webinar of ander online of hybride evenement hangt af van -tig factoren. Frank Schröder, manager Marketing & Communicatie bij Quadia, trekt een vergelijking met een bruiloft. Veel kun je zelf, maar veel ook niet.
[column] Je geld of je review!
Boze klanten of concurrenten kunnen bewust schade veroorzaken via slechte reviews. Dit maakt vooral business-to-business-bedrijven die weinig reviews verzamelen kwetsbaar (en dat zijn er veel). Wat is het risico? Wat kun je eraan doen?
[column] Creatief gold diggen met data science
Af en toe zie je ontwikkelingen binnen je vakgebied in razend tempo op je afkomen. Meestal zijn de voortekenen al duidelijk, maar doe je er niets mee omdat het nog niet hoeft, denk je. Maar dan ineens - BAM - kun je er echt niet meer om heen. Data science is het nieuwe goud. Voor marketing, creatie en innovatie.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Certificaat en register voor... 22-04-2024
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing