Biografie De redactie van marketingtribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
Redactie Sponsoring

Verstappen, Ricciardo en Coulthard bij Jumbo Racedagen
Jumbo Supermarkten maakt zich op voor de derde editie van de Jumbo Racedagen op Circuit Zandvoort. Naast Max Verstappen zullen ook Daniel Ricciardo en David Coulthard in actie komen.
Roompot blijft hoofdsponsor wielerploeg
Roompot Vakanties zal ook de komende twee jaar optreden als hoofdsponsor van de pro-continentale wielerploeg. De samenwerking is verlengd tot 2021, met een optie voor nog twee jaar.
Peugeot steunt nieuwe tennisgeneratie
Vier aanstormende Nederlandse tennistalenten worden voortaan gesteund door Peugeot Nederland. Tallon Griekspoor (20), Botic van de Zandschulp (22), Tim van Rijthoven (20) en Ryan Nijboer (18) krijgen steun in hun sportieve carrière.
Zlatan Ibrahimovic nieuw WK-boegbeeld Visa
Visa heeft profvoetballer Zlatan Ibrahimović aangekondigd als het nieuwe gezicht van zijn wereldwijde campagne in aanloop naar het WK Voetbal deze zomer in Rusland. Visa is officiële betaalpartner van FIFA.
Viktor&Rolf ontwerpen betaalpas voor ING
Kunsthal Rotterdam en hoofdsponsor ING delen de missie om kunst en cultuur toegankelijk te maken voor een breed publiek. Voor ING is een speciale Viktor&Rolf betaalpas ontworpen, die klanten kunnen aanvragen via MijnING.nl.
Simon Lévelt sponsor Van Gogh Museum
Simon Lévelt is sponsor van het Van Gogh Museum. Door middel van een financiële bijdrage ondersteunt het koffie- en theebedrijf de totstandkoming van lezingen, onderzoek, workshops en interactieve presentaties in de museumcollectie.
Olympische campagnes van Samsung, KPN en Gazelle oogsten meeste waardering
De beleving van de Winterspelen in Zuid-Korea lag in Nederland op een wat lager niveau dan rond de drie vorige Olympische Spelen. Het aantal grootschalige (activatie)campagnes was relatief beperkt. De campagnes van Samsung, KPN en Gazelle werden het meest gewaardeerd.
IEG 2018 duikt diep in sportmarketing
De mondiale sponsorbranche is deze week bijeen in Chicago. De IEG Sponsorship Conference gaat vier dagen lang in op de nieuwste ontwikkelingen in sponsoring en marketing. MarketingTribune zet de highlights op een rij.
Opel presenteert onderzoek onder fans naar Feyenoord-DNA
Het onderzoek naar het 'Feyenoord-DNA' is gepresenteerd. De Rotterdamse club is de eerste voetbalclub ter wereld waarbij DNA-onderzoek is gedaan onder de eigen supporters. Dit gebeurde op initiatief van sponsor Opel.
Buro22 richt zich op branding van vrouwen in sport
Vrouwen in de sport het podium geven dat ze verdienen, ook buiten het veld. Dat is het doel van 'Sportwomanagement', een nieuw initiatief van Buro22, het bedrijf van Suzanne Amijs en Anouk Dijkhoff.
Energiedirect geeft PSV-stadion één dag aan amateurclub
Een amateurvoetbalclub wordt op 19 mei voor één dag baas van het Philips Stadion. De club verhuist die dag met alles en iedereen naar het stadion van PSV, inclusief koffiedame, materiaalman en stadionspeaker.
Vertrek iSkate bedreigt Team Plantina
Het schaatsen verliest weer een sponsor. De overkoepelende organisatie iSkate houdt in de huidige vorm op te bestaan. Daaronder vallen Team Afterpay (waarvan de naamsponsor al stopte) en Team Plantina.
Rai sponsor van basketbalclub Apollo
Basketbalclub Apollo en Rai Amsterdam gaan samenwerken. De beurs- en congreslocatie wordt de nieuwe rug- en livestream-sponsor van de Amsterdamse basketbalclub.
Alfa Romeo vervangt Mercedes-Benz bij PSV
Alfa Romeo is komend seizoen de automotive-partner voor PSV. Driessen Autogroep wordt samen met het Italiaanse automerk drie jaar Official Sponsor van de club, als vervanger van Mercedes-Benz.
Centric blijft hoofdsponsor KNWU
IT-bedrijf Centric en de KNWU zetten de samenwerking voort. Centric blijft hoofdsponsor van het Nederlandse wegwielrennen voor tenminste één jaar.
VODW verbindt zich aan Zomercompetitie van KNHB
De Koninklijke Nederlandse Hockey Bond gaat samen met VODW een samenwerking aan met de Zomercompetitie. Dit bedrijfshockeytoernooi wordt al enkele jaren georganiseerd in de zomermaanden. Met deze samenwerking breidt de KNHB zijn hockeyaanbod uit.
Tinder vormt #perfectmatch met Manchester City
Manchester City is een partnership aangegaan met dating-app Tinder, onder het motto #perfectmatch. De timing is curieus, want de club speelde gisteren een kansloze match tegen Liverpool in de Champions League.
PSV strikt GoodHabitz als rugsponsor
GoodHabitz tekent een vierjarig contract als partner van PSV. De marktleider in Nederland op het gebied van online trainingen start vanaf komende zomer met één seizoen als rugsponsor.
Arena heet komend seizoen Johan Cruijff Arena
De kogel is eindelijk door de voetbalkerk: de Amsterdam Arena krijgt vanaf het begin van komende voetbalseizoen officieel de naam van Johan Cruijff. Daar ging twee jaar discussie over (sponsor)rechten aan vooraf.
Amstel Gold Race werft alternatieve Ronde-Miss
De Amstel Gold Race is op zoek naar de rondemiss en -mister voor de aankomende editie op zondag 15 april. Ditmaal wordt niet op uiterlijk geselecteerd, maar op passie voor wielrennen.
Libéma vervangt Ricoh als tennis-sponsor Rosmalen
Het tennistoernooi in Rosmalen draagt vanaf dit jaar de naam Libéma Open. Hiermee komt na twee jaar een einde aan de naamsponsoring door Ricoh.
Mojo zoekt startup als festival-sponsor
Startups zijn hot, zowel bij politiek als bedrijfsleven. Wat muziekorganisator Mojo betreft kunnen ze zelfs hoofdsponsor worden van een festival.
Seat en Red Bull stuwen Kjeld Nuis naar record
Kjeld Nuis heeft samen met Red Bull en Seat in Luleå in Zweeds Lapland een snelheidsrecord gevestigd. Nog nooit eerder was er iemand sneller op de schaats: 93 km/u, in de slipstream van een Seat.
Rabobank is nieuwe sponsor van Nevobo
Rabobank is de nieuwe sponsor van volleybalbond Nevobo. Samen lanceerden beide partijen een driejarig foodprogramma dat gezonde, duurzame voeding moet stimuleren. Eyecatcher is een 'Volley Bowl' gevuld met seizoensgroenten.
New Heroes heeft basketbal-primeur met eSports
New Heroes stapt als eerste Nederlandse basketbalclub in eSports. Met een eigentijds creatief concept wil eigenaar Bob van Oosterhout (Triple Double) een nieuw hoofdstuk toevoegen aan het Bossche basketbal.
Hummel en Go Ahead Eagles vieren jubileum met #mijnshirts
Komend seizoen draagt Go Ahead Eagles voor het 30e jaar tenues van Hummel. Reden voor club en kledingsponsor om samen met supporters verleden, heden en de toekomst te verbinden. De fans bepalen welk thuis- en uitshirt komend seizoen een comeback maken.
Energiedirect stopt als hoofdsponsor van PSV
Energiedirect.nl verhuist per 1 juli 2019 van de borst naar de rug van het PSV-shirt. De huidige hoofdsponsor van PSV tekent een nieuw driejarig contract. De eerste twee seizoenen als rugsponsor, daarna gaat de energieleverancier in de sponsorpiramide van PSV verder als partner.
Cavallaro Napoli kleedt Koeman en Oranje
Modemerk Cavallaro Napoli kleedt al de spelers van Arsenal en AZ, maar daar komt nu het Nederlands elftal bij. De kledingfabrikant kondigt aan de nieuwe formal wear partner te zijn van de KNVB.
Teams eDivisie strijden om PayPal 2VS2 Cup
De tweede seizoenshelft van de eDivisie op de Xbox One is nog volop bezig, maar tegelijk gaan acht eDivisie-teams vanaf zaterdag 24 maart strijden om de PayPal 2VS2 Cup. In dit nieuwe knock-out toernooi spelen eSporters van de Eredivisieclubs in teamverband.
Jupiler en TCC verenigen Belgen richting WK
Nadat Jupiler vorige maand na een succesvolle aankondiging uit de rekken verdween en vervangen werd door Belgium, lanceert de brouwer vandaag in een tweede fase een extra lange, filmische video op televisie en online. The Communication Company is verantwoordelijk voor de campagne.
Ziggo verbreedt deal met Max Verstappen
Ziggo wil met een driejarige samenwerking Max Verstappen verder ondersteunen in zijn strijd om het wereldkampioenschap. Het partnership tussen het Formule 1-talent en de grootste provider van Nederland gaat per direct in.
OK hoofdsponsor van Flying Dutch en 'Vliegende Vrienden'
OK is een samenwerking aangegaan met dancefestival The Flying Dutch en het nieuwe popfestival De Vliegende Vrienden van Amstel Live. Als hoofdsponsor van beide events brengt OK het gemak van haar betaal-app bij een breed publiek onder de aandacht.
Rabobank steunt 'baanbrekend foodprogramma' Nevobo
Rabobank gaat een samenwerking aan met volleybalbond Nevobo op het gebied van gezonde en duurzame sportvoeding. Dit 'baanbrekende foodprogramma' sluit aan hij Rabo's bredere maatschappelijke project 'Kickstart Food' en wordt later deze maand gepresenteerd.
Menzis en KNLTB breiden Tenniskids Feest flink uit
De KNLTB organiseert op 7 en 8 juli 2018 het Menzis Tenniskids Feest in samenwerking met zes tennisverenigingen. Deze derde editie met wederom Menzis als hoofdsponsor is grootser van opzet dan de voorgaande edities.
Sphinx sponsort tv-programma VT Wonen
Het succesvolle tv-programma ‘Weer verliefd op je huis’ van VT Wonen is begonnen aan een nieuw seizoen. Nieuw dit seizoen is de deelname van sanitairmerk Sphinx als sponsor van het programma.
Kia auto-partner van KNLTB
Kia Motors Nederland heeft een partnership gesloten met de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond. Kia wordt de officiële car-supplier van de tennisbond en verbindt zich tevens aan de Tenniskids World Tour.
Jumbo vervangt Lotto, tekent voor vijf jaar
Lotto mag dan stoppen als sponsor van de LottoNL-Jumbo-ploegen, maar Jumbo heeft juist verlengd. En flink ook: de supermarktketen blijft voor minimaal vijf jaar hoofdsponsor van de schaats- en wielerploeg.
Zwarte Cross verbreedt festival met 'hiphop-weide' Noaberhood
De Zwarte Cross werkt hard aan verbreding van het roemruchte festival. Organisator Feestfabriek Alles Komt Goed BV heeft een aantal grote namen bekendgemaakt voor het nieuwe hiphoppodium The Noaberhood, waaronder Fresku en Extince. Vice-platform Noisey is de nieuwe partner.
Sponsors Feyenoord en PSV steunen Hartstichting
Voorafgaand aan de Eredivisie-topper Feyenoord-PSV op zondag 25 februari vragen beide clubs op een bijzondere manier aandacht voor de Hartstichting. Opel en Philips, sponsors van beide clubs en allebei partner van de Hartstichting, gaan zich structureel inzetten voor meer geregistreerde Automatische Externe Defibrillator (AED's).
Samsung snel met feliciteren Olympisch kampioen Suzanne Schulting
Vooral bij het schaatsen werden deze weken Olympische medailles verwacht, maar shorttrack-sponsor Samsung kon donderdag voluit juichen voor het goud van Suzanne Schulting. Mét uiteraard een felicitatie-video.
AD mediapartner van tennisbond KNLTB
AD wordt de nieuwe mediapartner van de KNLTB. De tennisbond en de Persgroep Nederland sluiten daarvoor een meerjarige overeenkomst. Dit is vandaag bekendgemaakt. Het doel van de samenwerking is gezamenlijk meer aandacht voor tennis te creëren, van professioneel niveau tot competities en recreatief tennis in de regio.
Brunel wordt HR-partner van Volvo Ocean Race
Internationaal detacheringsbedrijf Brunel wordt Official Human Resources Partner van de Volvo Ocean Race 2017-18. Het bedrijf zal gespecialiseerde HR-diensten verstrekken aan de organisatie van het grootste zeilevenement ter wereld.
- AlgemeenNieuws NMD 2018 Van het Leger tot het Leger...Nieuws [New creative hub 6] Brand New Telly...Nieuws [New creative hub 5] UM Studios...Nieuws [New creative hub 3] Business...Nieuws [New creative hub 2]- Persgroep...Nieuws marketing science 5 succesfactoren...
- Business-to-BusinessNieuws Eventbrite neemt Ticketea overNieuws Salesforce World Tour: van Girls Day...Nieuws Recap Multichannel Conference 2018Nieuws Dominique Hermans nieuwe algemeen...Weblog Startups, begin tijdig met branding!Nieuws [Multichannel Conference] Beltman:...
- BureausNieuws Arag en True Ideas staan op tegen...Nieuws Webcare RAI naar Goud UberconnectedNieuws JongeHonden sluit 24 creatieve teams...Nieuws 'Amstel Bier is niet sexy'Nieuws Paul Kroef (Ara) voorzitter van SireNieuws Nivea waarschuwt voor zonkracht met...
- ContentmarketingNieuws LVB en VodafoneZiggo breiden...Nieuws Kinetic lanceert Out of Home handboekNieuws Hoofdredacteur Vice ontslagen wegens...Weblog Videomarketing is nog lang niet...Nieuws Iens en Coopr slaan handen ineenNieuws Bol.com haakt in op Dotan-gate
- DesignWeblog Pretty in pin 3Nieuws Nieuw gezicht NPO1 NPO2 en NPO3Nieuws Testing Hypotheticals wint Lexus...Nieuws storecheck DierenvoedingNieuws Vier Red Dot Awards voor VanBerloNieuws Nieuwe verpakkingen Toggler door...
- Food en RetailNieuws Primera verkoopt meeste cadeaukaartenNieuws Restaurants balen van kortingsactiesWeblog Nieuw op MarketingTribune: RetailRadarNieuws 'JDcom opent 1000 supermarkten per...Nieuws 'Je voelt dat er bij Bacardi...Nieuws Albert Heijn opent 250m2 supermarkt...
- MediaNieuws RTL gooit organisatie overhoop voor...Nieuws [Video] Persgroep positief over...Nieuws AT5 en NU.nl mogen samenwerken van...Nieuws Netflix groeit, Videoland ookNieuws Libelle, Linda en Donald Duck hebben...Weblog Facebook is te belangrijk om geleid...
- Online MarketingNieuws Havana Harbor benoemt Coen Doolaard...Nieuws Multichannel Conference: Machine...Nieuws Elastique & Greenberry ontwikkelen...Nieuws Hillenaar introduceert special op...Nieuws Leukemiepatiënt Akar start...Nieuws Muziek-app gelanceerd voor...
- SponsoringNieuws Verstappen, Ricciardo en Coulthard...Nieuws Roompot blijft hoofdsponsor...Nieuws Peugeot steunt nieuwe tennisgeneratieNieuws Zlatan Ibrahimovic WK-boegbeeld VisaNieuws Viktor&Rolf ontwerpen betaalpas voor...Nieuws Simon Lévelt sponsor Van Gogh Museum
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
- Abonneren
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
- ✔ Gratis tablet versie
Meest gelezen
- NieuwsVODW verbindt zich aan...18573x
- NieuwsBuro22 richt zich op branding...16958x
- NieuwsEnergiedirect geeft PSV-stadion...15404x
- NieuwsIEG 2018 duikt diep in...15367x
- NieuwsOpel presenteert onderzoek naar...15099x
- NieuwsSimon Lévelt sponsor Van Gogh...13755x
Vacatures
- Head of SEA (Amsterdam)
- Senior Marketing Analyst...
- Omnichannel Manager - Fashion Europe...
- Directeur Communications &...
- Studio Piraat zoekt ervaren senior...
- Brand Manager Benelux (Harderwijk)
- E-businessmanager (Amsterdam)
- Formulemanager Front Office (Zwolle)
- Manager Channelmanagement FBTO...
- Online Marketeer (Den Haag, Nederland)
- Vacature plaatsenAlle vacatures »
Laatste Nieuws
- Verstappen, Ricciardo en Coulthard... 19-04-2018
- Roompot blijft hoofdsponsor... 19-04-2018
- Peugeot steunt nieuwe tennisgeneratie19-04-2018
- Zlatan Ibrahimovic WK-boegbeeld Visa18-04-2018
- Viktor&Rolf ontwerpen betaalpas voor... 17-04-2018
- Simon Lévelt sponsor Van Gogh Museum13-04-2018
MarketingTribune Events
- 17mei 2018
Nationaal Customer Contact Congres
- 21jun 2018
NIMA Marketing Day
- 11sep 2018
Influencer Marketing Event
- Toon alle events »