Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Kim van der Velden is Brand Manager bij Swapfiets. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Zolang AI niet kan fietsen, hoop ik toch nuttig te blijven ;)’
DOSSIER UURTJE FACTUURTJE Marketeers op stelling: 'Ik loop leeg op mijn bureau'
Een Dossier in het kader van het aloude adagium ‘uurtje factuurtje’ - al dan niet geschreven met een vork - vraagt om een stelling als een knuppel in het hoenderhok. De redactie verwachtte een volmondig nee, maar de antwoorden bleken toch iets genuanceerder. Oké, N=3, maar er blijken nog urenfabrieken te bestaan.
[column] AI spiegelt gedrag, maar heeft geen eigen wil
Al decennialang maken we ons zorgen over computers die een eigen bewustzijn ontwikkelen. Voorlopig is het te vroeg om daar echt bang voor te zijn. AI is nog te menselijk; hét bewijs dat artificial intelligence juist géén bewustzijn heeft.
Ilse Van Dyck van Pit&Pit: 'Greenwashing en commodity activism maken me kwaad'
Ilse Van Dyck is CMO bij e-commercebedrijf in natuurlijke en gezonde voeding Pit&Pit. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Door mijn buikgevoel en interesses te volgen, kom ik altijd op fijne plekken uit.’
Matrassen- en boxspringmerk Simmons zet in op radio
Om het internationale merk Simmons op de kaart te zetten in Nederland, maakt DBC (Dutch Bedding Company) International gebruik van de ochtendshow Ekdom in de Morgen op Radio 10. Simmons is sinds april de vaste partner van het spel ‘Ouder of Nieuwer’.
CEO AGU, Björn Jeurissen: 'Samenwerking Jumbo-Visma blijft droomscenario'
In samenwerking met AGU en de Efteling lanceerde Team Jumbo-Visma deze week een nieuw shirt voor de Tour de France van 2023. Het shirt, genaamd ‘The Vélodrome’, laat een sterrenhemel vol dromen zien. Volgens CEO AGU Jeurissen een fraaie symboliek.
World Animal Protection en Afas Foundation samen tegen hondsdolheid
Afas Foundation en World Animal Protection bundelen hun krachten in de strijd tegen hondsdolheid. Door deze samenwerking willen beide organisaties de verspreiding van hondsdolheid stoppen en levens redden.
Kantar onthult winnaars Creative Effectiveness Awards 2023
De Creative Effectiveness Awards worden uitgereikt aan de meest impactvolle advertenties van het afgelopen jaar. Starbucks, Cadbury's en KFC staan bovenaan het lijstje van Kantar en de Heineken 0.0-campagne met Daniel Ricciardo in de hoofdrol eindigt als 3e in de categorie Digital en Social. Kijk en geniet van wereldwijd werk!
‘Dromen’ thema nieuwe shirt van Jumbo-Visma
In samenwerking met AGU en de Efteling lanceert Team Jumbo-Visma een nieuw shirt voor de Tour de France van 2023. Het shirt, genaamd ‘The Vélodrome’, laat een sterrenhemel vol dromen zien.
Action helpt People for People met 35.000 artikelen
People for People, een stichting die zich inzet voor de levensomstandigheden van asielzoekers in Nederland, heeft een donatie van 35.000 artikelen ontvangen van Action. De kleding, persoonlijke verzorgingsproducten, schoolspullen en andere artikelen gaan naar iedereen die asiel zoekt in Nederland.
Samenwerking tussen Beddenspecialist en wielerploeg SD Worx
Beddepsecialist.nl en wielerploeg SD Worx hebben een samenwerking ondertekend voor vier jaar. Anna van der Breggen, olympisch en tweevoudig wereldkampioene (2018 en 2020), is sinds vorig ploegleidster en neemt zitting in de ploegleiderswagen.
[Marketing the Rainbow #33b] Unilever 7: het Axe-effect gaat AR
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage van alle werknemers wordt erkend.
Linda.foundation start kledingplatform voor arme gezinnen
De Linda.foundation start met een online kledingplatform voor arme gezinnen. In de webshop, die rond de zomer live gaat, wordt nieuwe kleding aangeboden waar gezinnen - die reeds bij de foundation bekend zijn - gratis iets kunnen uitzoeken. De Nationale Postcode Loterij draagt €660.000 bij.
Gassan Timing Partner Marathon Rotterdam
Officiële dealer van nationale en internationale juwelen- en horlogemerken, Gassan, is de official Timing Partner van NN Marathon Rotterdam 2023.
Looplabb hoofdsponsor Hebban Debuutprijs
Het Nederlandse leesbrillenmerk Looplabb is de komende twee jaar hoofdsponsor van de Hebban Debuutprijs, de aanmoedigingsprijs voor debuterende auteurs die sinds 2016 georganiseerd wordt door lezerscommunity Hebban.nl.
TOP-100 Adverteerders: Interview met stijger Nutsgroep
De naam ‘Nuts Groep’ zal niet bij iedereen meteen een belletje doen rinkelen, maar de onderliggende merken van deze holdingmaatschappij waarschijnlijk wel: Budget Energie, Budget Alles-in-1, Budget Mobiel en het paraplumerk Budget Thuis. De Nuts Groep maakt een enorme sprong in de Top-100 Adverteerders, van plaats 469 naar plaats 12. Een gesprek met Sebastiaan Rigter, CCO van Budget Thuis en onder andere eindverantwoordelijk voor marketing.
Team Jumbo-Visma rijdt in klassieker met 'hersen'-helm
Dit jaar staat de wielerklassieker Parijs - Roubaix in het teken van bewustwording om een helm te dragen tijdens het fietsen. Een initiatief van Team Jumbo-Visma en partner Lazer.
BrandZ Top 30 Kantar: 'Merken doorstaan met succes uitdagingen en verhogen waarde sneller dan economie'
De BrandZ Top 30-merken in Nederland hebben met succes de uitdagingen van de afgelopen twee jaar doorstaan en hun waarde met 10% verhoogd en dat is sneller dan de economie. Action is het snelst stijgende merk in de BrandZ Top 30 van Kantar.
Holland Heineken House verdwijnt, TeamNL Huis verschijnt
Het roemruchte Holland Heineken House, waar sporters, fans en sponsoren tijdens de Olympische Spelen winst of verlies met al dan niet alcoholische versnaperingen vierden of verdronken, is niet meer. Vanaf de spelen in Parijs in 2024 exploiteert sportkoepel NOC*NSF het TeamNL Huis.
TOP-100 Adverteerders: Interview met stijger Samsung
Samsung staat op plek 8 in de Top-10 Stijgers van de Top-100 Adverteerders. In de Top-100 zelf maakte Samsung een sprong van de 45e plaats naar de 16e. Het mediabudget werd bijna verdubbeld van 35 naar 67 miljoen euro. Het meeste budget ging naar tv (24 miljoen) en online (35 miljoen). Wij belden met Luke van Veen, Head of Media & Advertising Benelux bij Samsung, over de gemaakte mediakeuzes in 2022.
[Marketing the Rainbow #33a] Unilever 7a: het Axe-effect
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage van alle werknemers wordt erkend.
TOP-100 Aderteerders: '2022 was jaar met twee gezichten'
Traditioneel publiceert MarketingTribune exclusief de Top-100 Adverteerders, samengesteld door mediaconglomeraat Nielsen dat onder meer marketing- en media-informatie levert. Marketingmanager Berry Punt bij Nielsen analyseert de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek over 2022. ‘Vooruitzichten 2023 zijn gunstig mits economische groei zich handhaaft.’
Tenzing duurzame energiedrank partner van Apenkooi Events
Tenzing stapt in de festival- en evenementenmarkt via een partnership met Apenkooi Events. Het merk is dit jaar energy drink partner op zestien Apenkooi evenementen, startend in het weekend van 7 tot en met 9 april tijdens de 2023 editie van DGTL.
KLM Open zet zich in voor Make-A-Wish
Het internationale golftoernooi KLM Open gaat dit jaar samenwerken met Make-a-Wish Nederland. De samenwerking heeft als doel om geld in te zamelen om wensen van ernstig zieke kinderen te kunnen vervullen.
Tabac fragrances titelsponsor van Classic GP Assen
Tabac fragrances & shaving, dat verzorgingsproducten voor mannen maakt, wordt vanaf de komende editie sponser van de Classic GP Assen. De GP vindt van 8 tot en met 10 september plaats op het TT-circuit Assen.
Jumbo-Visma: einde van indrukwekkend sponsortijdperk
Het is nog niet officieel, maar alle signalen wijzen erop: Jumbo gaat de sponsoring van de wieler- en schaatsploeg afbouwen en zeer waarschijnlijk in 2024 beëindigen.
De grappigste 1 april-grappen van 2023
Onze onvolprezen collega's van Marketingfacts.nl zijn al weken bezig alle mogelijke (en onmogelijke) media af te speuren op zoek naar de beste 1 april-grappen van 2023. Onderstaand een samenvatting van hun overzicht.
Partnership Friendly Fire en AB InBev
Festivalorganisator Friendly Fire en Bierbrouwerij AB InBev gaan een partnership aan tot 2028. Het partnership houdt in dat de festivals Best Kept Secret en Live at Amsterdamse Bos de komende vijf jaar als hoofdmerk Jupiler schenken.
Afas Foundation en Edukans bundelen krachten tegen werkloosheid
Afas Foundation en Edukans gaan een driejarige samenwerking aan om werkloze jongeren in Kenia aan werk te helpen. Het doel van de samenwerking is om 9.000 jongeren te trainen in relevante vaardigheden om daarmee zelf een baan te vinden of een eigen bedrijf te starten.
Spin for Life haalt half miljoen op
Donderdag 23 maart vond de grootste spinningmarathon van Nederland plaats, Spin for Life. Fight cancer, SportCity, SLAM! en Global Media & Entertainment sloegen de handen ineen voor deze actie.
Voetbalinternational Nathan Aké in Nike campagne
Manchester City en Nederlands Elftalspeler Nathan Aké is het gezicht van de nieuwe Nike Underwear Spring/Summer 2023-campagne.
Cannondale official bike partner KNVB
Cannondale, onderdeel van Pon.Bike, is per 21 maart 2023 official bike partner van de KNVB. Deze week maakt het Nederlands elftal in Zeist voor het eerst gebruik van de oranje mountainbikes.
Lidl wordt Official Partner van Uefa Euro 2024
Lidl wordt Official Partner van Uefa Euro 2024. Het partnerschap gaat in bij de start van de European Qualifiers. Lidl wordt wereldwijd Uefa-partner voor de kwalificatiewedsrijden in 2023 en 2024 en voor het slottoernooi van het EK voetbal in 2024.
Vogelbescherming bundelt krachten met milieuvriendelijke kaasmaker
Vogelbescherming Nederland en Kaasmaker de Fryske gaan samenwerken om meer vogelvriendelijke zuivel in de supermarkt te krijgen. De partijen willen een einde maken aan de stille lente op het boerenland. Melkveehouders moeten dan meer ruimte aan de natuur geven, waardoor weidevogels kunnen terugkeren.
DOSSIER Als merk de barricades op! Hoe dan?
Een merk met een ‘geweten’ dat zich activistisch opstelt, raakt vaak een deel van zijn volgers kwijt, maar krijgt er meer nieuwe voor terug, zo blijkt uit vers onderzoek. Nu leent het ene merk zich beter voor engagement dan het andere. En is het belangrijk om een speerpunt te zoeken dat bij je past. Een verkenning van de kansen en (on)mogelijkheden van merkactivisme anno 2023.
Muziekfestival DGTL vergroot focus op inclusiviteit met ABN Amro
Elektronisch muziekfestival DGTL, 7 tot en met 9 april op de NDSM-werf in Amsterdam, wil de maatschappelijke betrokkenheid komende jaren verdiepen t via onder meer een nieuwe samenwerking met ABN Amro die tot 2025 loopt.
DOSSIER Onderzoek: 'Merkcommunicatie klimaatcrisis meest besteed aan jongeren'
Nederlanders worden zich steeds bewuster van de klimaatcrisis. Waar tot voor kort alleen boeren op de snelweg stonden ter protest, lijkt er nu een bredere beweging gaande. Burgers bezetten bijvoorbeeld de snelweg A12 om de ernst van klimaatverandering kracht bij te zetten.
Campagne KNVB en Mitsubishi Electric voor verduurzaming voetbalclubs
Voetbalverenigingen hebben te maken gestegen energieprijzen. Reden voor de KNVB om de Groene Club op te richten. In samenwerking met duurzaamheidspartner Mitsubishi Electric vindt op 9 maart de aftrap plaats van de eerste editie van de Groene Clubweken.
DOSSIER Lush: Groei in harmonie met de natuur
Voor ons Dossier Marketeer als activist in gesprek met Ruby Lee van Hoorn van Lush over mens, dier en milieu en de revolutie die de wereld nodig heeft.
DP World Tour en Fortinet sponsor KLM Open
Met DP World en Fortinet als nieuwe sponsors aan boord wordt van 25 tot met 28 mei 2023 de 103de editie van het KLM Open gespeeld. De Fransman Victor Perez verdedigt op Bernardus Golf zijn titel. Ook alle Nederlandse smaakmakers, onder wie toernooiambassadeur Joost Luiten (zie foto boven), zijn van de partij.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ING en Concertgebouworkest 35 jaar... 18-04-2024
- Heineken hoofdsponsor 10e editie... 16-04-2024
- Atradius shirtsponsor Nederlandse... 11-04-2024
- MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor... 03-04-2024
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing