Judobond verliest rechtszaak kledingsponsor

Judobond verliest rechtszaak kledingsponsor
  • Sponsoring
  • 24 mei 2013 @ 00:00
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • Sponsoring

Dat heeft de rechter in Amsterdam donderdag bepaald. Zestien judoka's, onder wie toppers als Anicka van Emden, Marhinde Verkerk, Carola Uilenhoed en Europees kampioene Kim Polling, waren bijgestaan door belangenorganisatie NL Sporter naar de rechter gestapt. Ze willen zelf uitmaken wat voor pak ze dragen.

JBN vond dat de leden van de selectie tijdens wedstrijden in pakken van het merk Green Hill moeten uitkomen, maar de judoka's vinden dat zij de vrijheid moeten hebben om zelf het merk pak te kiezen. De meesten hebben een eigen kledingsponsor.

De rechter bepaalde dat het judopak onderdeel uitmaakt van de sportbeoefening en daarmee een belangrijk attribuut is. Ook het financiële belang van enkele judoka's bij het hebben van een eigen sponsor woog volgens de rechtbank zwaar. In het contract tussen Judobond en Green Hill stond overigens ook niet de verplichting dat de judoka's tijdens wedstrijden Green Hill-pakken moesten dragen. Ook het argument dat de Judobond inkomsten zou mislopen als aan de verplichting niet werd voldaan kon de bond niet hardmaken. Beide partijen hadden vooraf afgesproken zich bij het vonnis neer te leggen.

De Judobond reageerde teleurgesteld. 'De uitspraak betekent een pas op de plaats voor de gehele judosport. Door de overeenkomst met kledingsponsor Green Hill had de JBN voor een lange periode mogelijkheden verworven voor de verdere ontwikkeling van de judosport in Nederland', reageerde Theo Fledderus, algemeen directeur van de JBN, op de website van de bond. 'Samen met Green Hill zal moeten worden bekeken hoe de JBN verder invulling kan geven aan het sponsorschap.'

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken