'Model schaatssponsoring moet veranderen'

'Model schaatssponsoring moet veranderen'
  • Sponsoring
  • 24 sep 2013 @ 08:56
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodSportmarketing

De algemeen directeur van Danone Nederland, Kris Geeraert, is van mening dat het huidige model van sponsoring in het schaatsen moet veranderen. Danone is met Activia sinds vorig jaar hoofdsponsor van Team Activia.

‘Het is voor Danone uniek om in de sportsponsoring te stappen en onze verrichtingen worden dan ook met veel interesse gevolgd door mijn collega’s wereldwijd’, vertelde Geeraert afgelopen maandag in een videoboodschap tijdens de officiële teampresentatie. ‘Je kunt stellen dat we een seizoen van ontgroening achter de rug hebben. We hebben heel veel geleerd in dit eerste jaar.’

Volgens Geeraert groeide de bekendheid van het merk Activia, mede door de activatie van de sponsoring en de media-exposure rondom de ploeg. Maar Geeraert ziet ook cruciale verbeterpunten, zoals het sponsormodel dat nu in het schaatsen wordt gebruikt. ‘Ik moet eerlijk zeggen dat de Activia-pakken na het eerste seizoen nog niet versleten zijn. We hebben afgelopen seizoen 12 van de 15 wedstrijden in de bondspakken gereden (met hoofdsponsor KPN als belangrijkste naam op het pak, red.) en dat is een model dat niet duurzaam is. Kan je je inbeelden in het wielrennen of voetbal dat het grootste deel van de wedstrijden gespeeld/gereden worden in bondspakken? Ik denk het persoonlijk  niet.’
Hij vervolgt: ‘Hoe werkt het sponsoring-model? Je sponsort een ploeg, dat wil zeggen je investeert in middelen om een sportteam te laten trainen en presteren. Als tegenprestatie krijg je zichtbaarheid en word je merk gelinkt aan die sport. Dat is een achilleshiel in het schaatsen in Nederland. De middelen zijn er wel, maar voor de zichtbaarheid moet je ook zelf investeren. Daar moet zeker iets aan veranderen.’

Geeraert vindt ook dat de schaatskalender moet veranderen. ‘Het is een wirwar van wedstrijden. Er zijn World Cups, NK’s, een EK, WK’s; je hebt allround, sprint en afstanden; mannen en vrouwen. Als Belg is dat niet even gemakkelijk om te begrijpen. Maar ik denk dat dat ook geldt voor de gemiddelde Nederlandse fan.’
Geeraert pleit voor een meer eenvoudige en overzichtelijke kalender, plus de invoering van een wereldranglijst. ‘Gelukkig weet ik dat de KNSB, samen met diverse betrokkenen, bezig is om de sport op deze punten te veranderen en verder te brengen. Dat is een positieve ontwikkeling. Ik denk dat als er op de genoemde punten verbetering komt op korte termijn, het schaatsen in Nederland een heel mooie toekomst tegemoet gaat.’

Het sponsorcontract van Danone met de schaatsploeg loopt medio 2014 af. Geeraert wilde niet zeggen of de veranderingen er moeten komen wil Danone het sponsorcontract verlengen.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken