Commerciële teams zeggen vertrouwen in KNSB op

Commerciële teams zeggen vertrouwen in KNSB op
  • Sponsoring
  • 3 feb 2014 @ 11:17
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • RechtenSponsoring

Op de dag dat de Olympische schaatsers voor het eerst de baan in de Adler Arena in Sotsji betreden, halen de commerciële merkenteams hard uit naar schaatsbond KNSB. Uit een verklaring van vandaag blijkt dat de VPS kwaad is, omdat er voor volgend jaar nog geen collectieve samenwerkingsovereenkomst (CSO) is getekend.

De Vereniging Professionele Schaatsteams (VPS) zegt vandaag het vertrouwen in directeur sport Arie Koops en algemeen directeur Paul Sanders op. Net zoals afgelopen zomer verwachten de merkenteams veel kosten kwijt te zijn aan hun licentie voor komend jaar. Ze vragen zich hardop af wat ze daar precies voor terugkrijgen.

Beperkte zichtbaarheid
Het is de commerciële ploegen een doorn in het oog dat zij voor een groot deel van de kosten van het Nederlandse schaatsen opdraaien terwijl de zichtbaarheid van de sponsoren beperkt is. Dit geldt vooral bij internationale wedstrijden, waar KNSB-hoofdsponsor KPN op de pakken staat.

Reactie Activa
‘We krijgen niet het gevoel dat het nog goed komt, daarom zeggen we nu het vertrouwen op’, laat de teammanager van BrandLoyalty/Activia, Tim Senden, vandaag weten aan het AD. ‘De timing is niet ideaal, maar we kunnen niet langer wachten. Op 1 april lopen de meeste contracten af.’

Wegvallen sponsors
Voor komend seizoen zijn alleen de mannelijke schaatsers van coach Jac Orie, met BrandLoyalty, verzekerd van een hoofdsponsor. Alle andere contracten lopen af. Zo stopt TVM na Sochi, na veertien jaar sponsoring van de ploeg van Sven Kramer en Ireen Wüst. Andere sponsores die stoppen of zich nog beraden zijn Beslist.nl, Liga, Corendon, Activa, BAM en Univé.
Oud-schaatser Yuri Solinger, lid van de VPS, stelt in De Telegraaf: ‘Het is verdomd lastig om met sponsors of andere geïnteresseerden te praten als je niet weet wat je te bieden hebt. De bond mist de intentie op eruit te komen. De KNSB wil op dezelfde voet verder. Voor de teams is dat onbespreekbaar.’

Één licentie
Na dit seizoen zou het systeem van verschillende licenties (A, B, C) vervangen moeten worden door een systeem met één licentie. Dat komt mede omdat dit seizoen geen enkel team zich genoodzaakt voelde te betalen voor de duurste A-licentie.
Hoe die licentie eruit komt te zien is - twee maanden voor het einde van het seizoen - nog steeds niet duidelijk. Vooral over de kosten en rechten van de nieuwe licentie bestaat veel twijfel. Volgens de VPS verlopen de onderhandelingen met de KNSB ook te stroef.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken