Boudewijn Poelmann meest invloedrijke persoon in filantropie

Boudewijn Poelmann meest invloedrijke persoon in filantropie
  • Sponsoring
  • 10 apr 2014 @ 09:20
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • Maatschappij

Boudewijn Poelmann, oprichter van de Nationale Goede Doelen Loterijen, voert de lijst aan van de 100 meest invloedrijke personen in de Nederlandse filantropie. In de top tien staan ook enkele jonge, maatschappelijke ondernemers, zoals Willemijn Verloop (Social Enterprise NL), Harmen van Doorn (PifWorld) en Anna Chojnacka (1%Club).

Poelmann richtte in 1989 met Simon Jelsma, Frank Leeman en Herman de Jong de Nationale Postcode Loterij op. Deze loterij is ondergebracht in Poelmanns bedrijf Novamedia, dat wereldwijd goededoelenloterijen exploiteert. Naast de Postcode Loterij bestuurt Novamedia in Nederland ook de VriendenLoterij en de BankGiro Loterij.

Poelmann dankt zijn eerste plaats aan het feit dat zijn loterijen 'goede doelen in staat stellen zich met met majeure, ongeoormerkte kapitaalinjecties te ontwikkelen als onafhankelijke civil society-organisaties’, oordeelde de jury. De goededoelenloterijen keerden wereldwijd al 6 miljard euro uit aan goede doelen.

De 'Hot Hundred' is samengesteld op basis van vijf wegingsfactoren, meldt Filanthropium. Daardoor staat is het geen ranglijst op basis van vermogen, aldus de jury. ‘Veel geld kan veel invloed betekenen, maar briljante ideeen ook. En dat betekent dat onze ranglijst niet automatisch een lijst met filantropen oplevert. Daarmee zijn we dus zeker niet de ‘Quote500’ van de filantropie.’  

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken