Reclame in tv-serie wekt argwaan
- Sponsoring
- 24 apr 2014 @ 08:23
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - SponsoringEntertainment
- 24 apr 2014 @ 08:23
- Redactie Sponsoring
Televisiekijkers denken veelal negatiever over in tv-programma's getoonde producten, wanneer zij er van tevoren op worden gewezen dat het programma gesponsord is.
Dit is een van de conclusies die communicatiewetenschapper Sophie Boerman trekt in haar promotieonderzoek naar de effecten van sponsorvermeldingen. Zij promoveert op donderdag 24 april aan de Universiteit van Amsterdam.
Televisiezenders zijn volgens de Europese wet verplicht om te melden als er sprake is van gesponsorde inhoud in programma’s, bijvoorbeeld door brand placement (waarbij een merk of product geplaatst wordt in het programma) of merkintegratie (waarbij een merk een belangrijke rol speelt in de verhaallijn en de productie van het programma).
Boerman toont in haar onderzoek aan dat sponsorvermeldingen ervoor kunnen zorgen dat televisiekijkers reclame in een televisieprogramma beter herkennen. Die melding heeft echter ook een neveneffect. Kijkers beoordelen daardoor de gesponsorde inhoud als minder eerlijk en minder betrouwbaar, en ze kijken met meer argwaan naar het televisieprogramma.
Dit leidt uiteindelijk tot een minder gunstige houding ten aanzien van het merk, en vermindert daarmee de persuasieve effecten van de gesponsorde inhoud. Boerman onderzocht echter wel alleen de houding van de kijkers tijdens en kort na de uitzending.
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ING en Concertgebouworkest 35 jaar... 18-04-2024
- Heineken hoofdsponsor 10e editie... 16-04-2024
- Atradius shirtsponsor Nederlandse... 11-04-2024
- MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor... 03-04-2024
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing