Paris Saint Germain schendt regels Financial Fair Play
- Sponsoring
- 2 mei 2014 @ 11:07
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - RechtenVoetbal
- 2 mei 2014 @ 11:07
- Redactie Sponsoring
Het contract van Paris Saint Germain met het Bureau voor Toerisme van Qatar – ter waarde van £167miljoen - was de reden dat de Franse club niet aan de Financial Fair Play regels van Uefa voldeed. De onafhankelijke onderzoekscommissie van Uefa gaf een negatief advies over het sponsorcontract: de club is eigendom is van een beleggingsfonds van de regering van Qatar en Qatar’s Bureau voor toerisme is ook een staatsbedrijf.
De commissie oordeelt dan ook dat het hier een vestzak-broekzaktransactie betreft, en geeft geen toestemming voor het sponsorship, Dat betekent dat de Club die dit jaar de kwartfinale Champions League haalde, de toegestane verliezen ruimschoots overschreed. Om aan Financial Fair Play te voldoen, mogen clubs over de afgelopen twee jaar niet meer dan £37miljoen verlies geleden hebben. Clubs die hieraan niet voldoen hebben door de onderzoekscommissie een schikkingsvoorstel gekregen, waarvan de details overigens niet bekend zijn gemaakt. Het meest waarschijnlijk is een combinatie van financiële en sportieve sancties, zoals hoge boetes en mogelijker restricties aan het aantal spelers dat de club volgend jaar in de Champions league mag laten uitkomen.
Schikkingsvoorstel
De Club Financial Control Body (CFCB) vergadert twee dagen lang, en in de komende dagen wordt een aankondiging verwacht welke clubs niet door de FFP eisen zijn gekomen en of zij het schikkingsvoorstel hebben geaccepteerd. Een van de straffen die de CFCB zou kunnen opleggen is de club voor een jaar uit te sluiten van de competitie, maar Uefa voorzitter Michel Platini verwacht niet dat het zover zal komen.
Atletico Madrid
Financieel Fair Play houdt onder meer in dat contracten een vergelijkbare waarde moeten vertegenwoordigen als deals die vergelijkbare clubs gesloten hebben. Daarvoor raadpleegt Uefa accountants, marketing experts en juristen. In het geval van Paris Saint Germain is waarschijnlijk het shirtcontract van Atletico Madrid met het Azerbeidjaans Bureau voor Toerisme als vergelijkingsmateriaal gebruikt.
Clubs die de Financial Fair Play regels schenden, wachten niet alleen sancties, ze krijgen waarschijnlijk ook strenge financiële doelstellingen opgelegd. Halen ze die niet, dan wacht hen een veel zwaardere straf.
Ongelimiteerde budgetten
Sinds Paris Saint Germain in 2012 gekocht werd door de Qatari eigenaars hebben die, met welhaast ongelimiteerde budgetten, voor enorme bedragen een aantal van de beste Europese spelers gekocht: voor Edinson Cavani, Zlatan Ibrahimovich, Yohan Cabaye, Javier Pastore en Thiago Silva zijn niet alleen enorme transfersommen betaald, maar ook dito salarissen. Ook in het stadion, het Parc des Princes, en de jeugdopleiding is stevig geïnvesteerd.
Paris Saint Germain acht zichzelf in staat om binnen vijf jaar de Champions League te winnen. Dat zij nu – door deze FFP veroordeling – aan strikte financiële regels gebonden zijn, kon wel eens een flinke streep door die ambities halen.
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ING en Concertgebouworkest 35 jaar... 18-04-2024
- Heineken hoofdsponsor 10e editie... 16-04-2024
- Atradius shirtsponsor Nederlandse... 11-04-2024
- MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor... 03-04-2024
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing