WK roeien moet quitte draaien

WK roeien moet quitte draaien
  • Sponsoring
  • 8 mei 2014 @ 10:02
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringSport

Van 24 tot en met 31 augustus is de Bosbaan in het Amsterdamse Bos het decor van het WK roeien. Ruim duizend roeiers, uit ongeveer zeventig landen, strijden dan om de medailles in Amsterdam en de organisatie mikt op ongeveer 40 duizend toeschouwers. Voormalig toproeier Henk-Jan Zwolle is toernooidirecteur. Hij wil vooral laten zien dat het mogelijk is om een prachtig WK neer te zetten zonder geld over de balk te smijten. Liefst wil Zwolle quitte draaien. De NOS brengt alles in beeld.

De WK-organisatie in Amsterdam werkt met een begroting van ongeveer vijf miljoen euro. Ongeveer een derde van de begroting komt uit subsidies van VWS en de Gemeente Amsterdam en de rest komt uit sponsoring. De deelnemende landen betalen hun eigen kosten. Binnen de begroting vallen ook de kosten voor de zogenaamde ‘host-broadcasting’. Zwolle: ‘Het grootste gedeelte van die kosten komen uit het broadcastfonds van NOC*NSF en de NOS levert ook een bijdrage omdat ook zij het belangrijk vinden dat er grote sporttoernooien in Nederland worden georganiseerd.’ Dit is onder meer te lezen op de site van sportknowhowhowxl.nl.

Quitte draaien
De WK-organisatie verwacht ongeveer quitte te draaien. Winst maken, is niet de doelstelling. Vallen de cijfers toch tegen dan is er volgens Zwolle altijd nog de verzekering. De afdelingen sponsoring en marketing moeten nu zorgen dat het geld binnenkomt. Om het publiek een onvergetelijke ervaring te bieden, heeft het organisatiecomité het bureau TIG Sports in de arm genomen. Zwolle: ‘Zij doen waar wij vanuit de sport zelf van oudsher niet zo goed in zijn. Wij kunnen de sport organiseren, zij kunnen de sport verkopen, bijvoorbeeld door de inrichting van het publieksterrein en allerlei activiteiten eromheen.'

Aegon truck
De WK-organisatie is dit moment al bezig met side-events. Zwolle: 'Er rijdt een door Aegon gesponsorde truck door Nederland in het kader van de ‘Celebrate Rowing Tour’ en in juni organiseren we de City Sprint, met roeiwedstrijden op de Keizersgracht.’ Een van de manieren om de sport te verkopen en om anderszins via de sport ook een goed doel te verkopen is het partnership van de WK met het wereldnatuurfonds. ‘Het past goed bij elkaar. Roeien op schoon water. We proberen via het roeien ook het hart van de wereld, het Amazonegebied, te steunen’, meent Zwolle.

Modelaanpak en medailles
Bij het neerzetten van de organisatie heeft de stichting gebruik gemaakt van de modelaanpak evenementen, zoals NOC*NSF die in het kader van het Olympisch Plan 2028 heeft ontwikkeld. Zwolle merkte wel dat er veel is ontwikkeld voor veldsporten, terwijl een sport op het water iets heel anders is en niet altijd binnen dit model past. Tot slot denkt Zwolle dat de oranjeroeiers een goede kans hebben. ‘Vorig jaar waren we in Sevilla al erg succesvol en de ploeg is alleen maar groter en kwalitatief sterker geworden. Ik denk dat we uit kunnen komen op vier à vijf Nederlandse medailles.’


 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken