Seminar SponsorTribune: Profiteren van online gaming in betting in Nederland

Seminar SponsorTribune: Profiteren van online gaming in betting in Nederland
  • Sponsoring
  • 26 jun 2014 @ 13:38
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringSportMaatschappij

Wat staat de sport- en sponsorwereld te wachten wanneer, naar verwachting, volgend jaar online gaming en betting dan eindelijk ook in Nederland zal worden toegestaan? De vraag hangt al jaren boven de markt en velen zijn op zoek naar een antwoord. Dat vonden ze tijdens het door SponsorTribune en Gaming in Holland georganiseerde seminar Betting & Gaming als sponsorpodium, gehouden in de prachtige koepelzaal van het Renaissance Hotel in Amsterdam.

Eric Konings, Public Affairs Manager van gokbedrijf Unibet, opende het seminar met een uitleg over hoe Unibet tot zijn noteringen komt. De trends bewaarde hij tot het laatst. ‘Pas sinds 2004 bieden we live weddenschappen aan,’ zegt Konings, ‘maar in 2013 kwam al 67,7 procent van onze omzet uit live. In 2014 hadden we live noteringen bij meer dan 100.000 evenementen.’

Biedt Konings daarmee de oplossing voor sportorganisaties om te profiteren van de legalisering van de gokmarkt? De goeroes in de daaropvolgende paneldiscussie temperen een mogelijk teveel aan enthousiasme direct.

Sportorganisaties hoeven er niet op te rekenen dat de zilvervloot binnenvaart, stelt Chris Woerts van CW Consultancy (rechts op de foto). ‘Bwin kwam in de problemen toen het in de hype na het openen van de markt te grote sponsorcontracten afsloot. Maar Nederland is geen gidsland in online betting, de bedrijven hebben geleerd van de ervaringen in andere landen. We moeten niet de verwachting hebben dat het geld door de gokbedrijven over de balk wordt gesmeten.’

Richard Denton van Trefpunt-PRISM (links) komt met eenzelfde boodschap. 'Gaming is in Engeland goed voor 4 procent van het totaal aan sponsorgelden. Het staat pas op de zevende plaats van sponsorende sectoren, terwijl daar de mentaliteit van betting veel meer is ontwikkeld, al als jongetje gok je op de uitslag van de FA cup.’

Databases
Al zijn de mogelijkheden voor de sport niet onbeperkt, ze zijn er wel. De combinatie van een goede klantendatabase, streaming en live betting biedt kansen. ‘Zorg dat je databases op orde zijn’, zegt Marcel Beerthuizen, Big Plans (midden). ‘Weet wie je achterban is, want een goed adres is veel waard.’

Dat kan vaak nog veel beter, zegt Woerts. ‘Tijdens de laatste koude winter hebben honderdduizenden mensen zich ingeschreven voor toertochten. De KNSB heeft die data niet, dat gebeurt houtje-touwtje bij lokale verenigingen. Je zou verwachten dat een professioneel bedrijf als de KNVB er alles aan zou doen om alle schaatsers in een database te vangen.’

Als dat eenmaal zo ver is, ‘dan kun je als sportorganisatie gaan nadenken over het eigen aanbod’, vervolgt Beerthuizen. ‘Als live betting en streaming zo belangrijk wordt, biedt dat een uniek platform om sponsoren of geïnteresseerden te trekken.’

Geen one size fits all
Denton vult aan dat een aanbod wel ‘customized’ moet worden. Hij maakt een vergelijking tussen William Hill, partner van de Engelse voetbalbond FA, en SkyBet dat naamgevend sponsor is van de op één hoogste Engelse voetbaldivisie. ‘Er is geen one size fits all-oplossing. Ga in overleg met partijen over wat zij willen.’

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken