ING toont haar kunstcollectie in Cobra Museum

ING toont haar kunstcollectie in Cobra Museum
  • Sponsoring
  • 8 jul 2014 @ 14:15
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringKunst & Cultuur

De tentoonstelling in het Cobra Museum, The Hidden Picture, toont een overzicht van moderne en hedendaagse kunst die doorgaans hangen bij ING-kantoren in binnen- en buitenland. De tentoonstelling biedt een impressie van de ING-kunstcollectie die dit jaar 40 jaar bestaat.

Het is de eerste keer dat de internationale ING-collectie uit Nederland, België, Polen en Engeland in samenhang te zien is voor publiek. Daarnaast zullen drie artiesten van onafhankelijk kunstenaarsinstituut De Ateliers in opdracht van ING een nieuw werk voor de presentatie in het Cobra Museum maken.

'Er is uiteraard meer diversiteit dan er overeenkomsten zijn in het DNA van een museum en een bank. Maar er zijn ook belangrijke overeenkomsten', zegt Eric Wie, hoofd communicatie van het Cobra Museum. 'ING heeft 40 jaar geleden besloten dat kunst een belangrijke rol kan en moet spelen in hun organisatie. Zo'n besluit is opgevolgd door het optuigen van een serieuze art management department waar onder andere kunsthistorici zorg dragen voor aankoop en het conserveren van belangrijke kunstwerken. Vanuit die overeenkomst spreken we dezelfde taal. Daarop gebaseerd delen we de visie dat belangrijke kunst waar mogelijk aan publiek getoond moet worden. Daarin zit de match. Wij zijn daar voor geoutilleerd.'

Het Cobra Museum en ING werken samen in de communicatie, die ook rechtstreeks gericht zal zijn op ING-rekeninghouders en -medewerkers.

Ondernemend museum
Het museum en ING zijn samen tot de invulling van de tentoonstelling gekomen. Wie: 'Zoals bij iedere wisseltentoonstelling organiseren wij bijpassende lezingen, workshops en kinderactiviteiten. Een mooi voorbeeld hiervan bij The Hidden Picture is dat wij een 'kunstbeurs' voor kinderen aan het ontwikkelen zijn in het jeugdlab.'

Het Cobra Museum is sinds de oprichting in 1995 een zeer ondernemend museum met een eigen inkomstennorm van 66 procent (wettelijk eis is ruim 20 procent). Om de eigen inkomsten te verzekeren heeft het museum het afgelopen jaar Le Petit Cobra geïntroduceerd, een pop-up restaurant tussen de kunst. Het Cobra Global is een reizende tentoonstelling in golfregio: Kuweit, Emiraten, Oman, Saudi-Arabië, Qatar en India. Daarnaast probeert het museum via Cobra Entrepreneur voor grote tentoonstellingen via de uitgifte van een obligatielening inkomsten binnen te halen. 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken