Airbnb ondersteunt groeiambities met sponsoring

Airbnb ondersteunt groeiambities met sponsoring
  • Sponsoring
  • 12 aug 2014 @ 08:30
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • ActivatieSponsoringSport

Airbnb, aanbieder van vakantiehuisvesting, heeft in het afgelopen halfjaar een aantal sponsorcontracten getekend om zijn groeiambities kracht bij te zetten. Contracten werden onder andere afgesloten met de TCS New York City Marathon, het Sundance Film Festival, het FYF Festival in Los Angeles en de Australian Boomers, het Australische nationale heren basketbalteam.

De sponsorships zijn niet de enige veranderingen bij Airbnb. Het bedrijf lanceerde dit jaar zijn eerste wereldwijde marketingcampagne, voerde een nieuw corporate logo in en trok de vroegere Coca-Cola marketeer Jonathan Mildenhall aan als CMO. Ook verbreedt Airbnb - een online ‘marktplaats’ waar consumenten kamers kunnen boeken bij particuliere huiseigenaren - zijn aanbod naar de zakelijke reiziger.

Drie doelstellingen
Het bedrijf mikt met zijn sponsoring op drie doelstellingen:
• Reizigers en potentiële verhuurders aantrekken
• Zichtbaarheid creëren in de U.S., Australië, Azië en andere sleutelmarkten
• Zijn merkpositie ‘Overal Thuis’ ondersteunen.

Wereldwijde dominantie
Airbnb sponsort de Australian Boomers en de TCS New York City Marathon vooral om zijn internationale positie te versterken. In 2011 breidde het bedrijf de activiteiten buiten de US uit met de overname van het Duitse Accoleo. Sindsdien opende Airbnb kantoren in Londen, Barcelona, Parijs, Milaan, Moskou, São Paolo en andere markten buiten de US. Australia is voor Airbnb na de Verenigde Staten de belangrijkste markt: een-tiende van het gebruikersbestand wordt ingenomen door Australiërs.

Partnership Boomers
Het partnership met Boomers maakt shirtreclame op de FIBA Basketball World Cup in Spanje (30 augustus – 14 september) mogelijk. Voor het eerst in Australië’s basketbal geschiedenis zal ABC de FIBA World cup live op tv verslaan. De activatie is vooral gericht op Australië en China en laat ook zien dat Airbnb via zijn individuele relaties in de huisvesting van spelers en fans kan voorzien.

Internationale exposure
Ook Airbnb’s sponsoring van de ING New York City Marathon zorgt voor internationale exposure. ‘De marathon wordt internationaal uitgezonden en trekt 19.000 lopers van 109 landen buiten de US,’ zegt John Gassner, New York Road Runners vice president voor business development en strategische allianties. Airbnb wordt NYRR’s officiële hospitality sponsor. Gassner: ‘New York City beschikt over 100.000 hotelkamers, terwijl twee miljoen mensen op het marathon weekend afkomen. Airbnb is geen vervanger van de hotels, maar voor lopers en bezoekers een welkom alternatief in en rond New York City.’ (Bron: sponsorship.com)

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken