Vijf vragen aan: Cas Biesta (Triple Double)

Vijf vragen aan: Cas Biesta (Triple Double)
  • Sponsoring
  • 5 aug 2014 @ 09:55
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringSportmarketing

Vijf vragen, vijf antwoorden. Hoe beknopter hoe beter. Dat is het uitgangspunt van deze (vrijwel) dagelijkse reeks korte interviews van marketeers en andere betrokkenen uit de sponsorwereld. Vandaag Cas Biesta, Senior Sportmarketeer Triple Double.

Waar krijg je de meeste energie van in je vak?
'Ik krijg veel energie als ik zie welke impact sport wereldwijd heeft op het dagelijks leven van miljarden mensen. Dit maakt dat sport een krachtig platform is en blijft voor het bedrijfsleven. Daarnaast is het geweldig om bij klanten dagelijks te mogen ervaren wat sportsponsoring doet met een organisatie en wat voor enthousiasme en betrokkenheid dit teweeg brengt.'

Is er iets dat je graag al aan het begin van je carrière had geweten?
'Ik had graag geweten over de wijze waarop en de snelheid waarmee social media zich zou gaan ontwikkelen. En in het verlengde daarvan wat de mogelijkheden zouden gaan zijn van deze interactieve tools voor ons vak.'

Wat is bij het publiek het grootste misverstand over sponsoring, en hoe los je dat op?
'Dat sponsoring lastig te meten is en dat het vooral te gebruiken is voor exposure en relatiemarketing doeleinden.
Mogelijke oplossingen:
1. Sponsoring onderbrengen bij de marketingcommunicatie afdeling, zodat het nog meer een geïntegreerd onderdeel wordt van de communicatiemix.
2. SMART sponsordoelstellingen formuleren afkomstig uit de overkoepelende corporate en/of merkdoelstellingen en het vervolgens meetbaar maken van de resultaten.
3. Intern en extern de ROI en ROO van sponsoring kenbaar maken en dit afzetten tegenover andere (traditionele) middelen.'

Wat is de voor sponsoring meest interessante ontwikkeling?
'Dat de stem van de sportconsument (fans en amateursporters), door de ontwikkeling van social media, steeds luider hoorbaar wordt. Als marketeer krijg je 24/7 directe feedback op je ontwikkelde campagnes en verzonden communicatieboodschappen. Fans kunnen zich snel groeperen, eventuele misstanden aan de kaak stellen en veranderingen bewerkstelligen. Dit vraagt om transparantie en open communicatie van mediapartijen, sponsors en sportorganisaties.'

Welke gedroomde combinatie tussen sponsor en organisatie/evenement zou je graag tot stand willen brengen?
'Met een vooruitstrevend bedrijf een concept ontwikkelen dat de sportwereld met enige regelmaat uit zijn bestaande context plaatst en combineert met andere domeinen als kunst, cultuur en muziek. Hierdoor worden ook nieuwe doelgroepen in contact gebracht met sport. We hebben hier het afgelopen jaar al mooie voorbeelden van gezien, zoals het Tata Steel Chess Tournament in het Rijksmuseum en de Coolste Baan in het Olympisch stadion. Maar wellicht is er een bedrijf dat zich als sponsor een rol wil laten aanmeten om sportorganisaties uit te dagen om de sport soms in een andere context te laten plaatsvinden.'
 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken