Vijf vragen aan: Ilona Roolvink (ABN Amro)

Vijf vragen aan: Ilona Roolvink (ABN Amro)
  • Sponsoring
  • 1 aug 2014 @ 11:03
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringKunst & Cultuur

Vijf vragen, vijf antwoorden. Hoe beknopter hoe beter. Dat is het uitgangspunt van deze (vrijwel) dagelijkse reeks korte interviews van marketeers en andere betrokkenen uit de sponsorwereld. Vandaag Ilona Roolvink, Sponsoring Manager Kunst & Cultuur ABN Amro.

Waar krijg je de meeste energie van in je vak?
'De diversiteit in de projecten en daarmee ook de diversiteit in de personen met wie je te maken hebt. De ene keer praat je met de directie van een museum, het andere moment praat je met jonge designers die we middels een Masterclass proberen de beginselen van ondernemerschap bij te brengen. In de culturele sector werk je veel met creatieve mensen. Dit geeft inspiratie en uitdaging. En als je samen een duurzame relatie kunt opbouwen waarbij er wederzijds kansen worden gecreëerd en benut geeft dat veel voldoening.'

Is er iets dat je graag al aan het begin van je carrière had geweten?
'De enorme ontwikkeling die social media nu doormaakt. Je merkt van jezelf, dat als je er niet mee opgegroeid bent je een achterstand hierin hebt. Het zit niet in je systeem. Gelukkig heb ik goede collega’s om me heen bij wie dit wel in het systeem zit en die mij hierin ondersteunen en stimuleren.'

Wat is bij het publiek het grootste misverstand over sponsoring, en hoe los je dat op?
'Vaak wordt nog steeds gedacht dat sponsoring slechts gaat om een financiële bijdrage en als wederprestatie het ‘plakken’ van je logo/bedrijfsnaam. Dit is echter achterhaalt. Het gaat om veel meer dan dat. Het gaat om partnerschap. Dat je gezamenlijk met elkaar kijkt waar de verbindingen liggen, waar je de krachten kunt bundelen en elkaar kunt versterken. Wij proberen onze kennis, kunde en netwerk zowel in het sponsordomein van cultuur ten gunste te laten komen van de sector, alsook voor ons andere sponsordomein, namelijk voor de sportsector.'

Wat is de voor sponsoring meest interessante ontwikkeling?
'Enerzijds is het interessant om te zien dat we van sponsoring nu naar partnerschap gaan. Dat betekent meer diepgang in de relatie die je met elkaar aangaat. Een uitdaging om te kijken wat er ‘meer inzit’.
Anderzijds zie je toch de verschuiving dat er meer aandacht is/komt voor de culturele sector en de maatschappelijk kant. Daar waar voorheen veel gelden naar de sportsector gingen worden er nu andere keuzes gemaakt.'

Welke gedroomde combinatie tussen sponsor en organisatie/evenement zou je graag tot stand willen brengen?
'Er is niet één combinatie die ik hier wil noemen, er zijn zeker meerdere gedroomde combinaties. Waar het in essentie om gaat is dat sponsor en gesponsorde er van overtuigd zijn dat er aan een duurzame relatie kan worden gebouwd en dat zij wederzijds reële mogelijkheden zien in de samenwerking en deze ook kunnen benutten en waarmaken. Voor hun eigen instelling of evenement, voor hun bezoekers en voor een breder publiek.

Overigens zijn wij op dit moment met al onze partners expliciet aan het kijken hoe wij elkaar kunnen versterken als het om talentontwikkeling gaat. Een mooi combinatie is bijvoorbeeld onze samenwerking met het Nederlands Dans Theater. Niet alleen zijn wij hoofd founder van het NDT, maar daarnaast ook exclusief partner van hun talentontwikkelingsprogramma, de Summer Intensive. Een zestigtal jonge talenten vanaf 14 jaar worden vanuit de hele wereld geselecteerd om in de zomer bij het NDT een soort stage te lopen.'

 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken