Vijf vragen aan: Jan Driessen

Vijf vragen aan: Jan Driessen
  • Sponsoring
  • 7 aug 2014 @ 10:14
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • PartnershipSponsoring

Vijf vragen, vijf antwoorden. Hoe beknopter hoe beter. Dat is het uitgangspunt van deze (vrijwel) dagelijkse reeks korte interviews van marketeers en andere betrokkenen uit de sponsorwereld. Vandaag Jan Driessen, oprichter van Q&A | Communicatie.

Waar krijg je de meeste energie van in je vak?
'Al vele jaren mag ik topsporters van nabij meemaken. Hun focus, doorzettings- en incasseringsvermogen zijn energiegevend. Niet alleen voor mij; zij zijn inspirerende voorbeelden voor de héle maatschappij. Vooral over hoe je moet omgaan met verlies. En hoe je je na publieke tegenslagen weer terugvecht naar het erepodium! Vaak weer met ongekend succes.'

Is er iets dat je graag al aan het begin van je carrière had geweten?
'Dat een juiste balans tussen hard werken en ontspanning cruciaal is voor een goed en blijvend functioneren. Iemand die dagelijks flink sport zal ook makkelijker kunnen omgaan andere dagelijkse werkzaamheden. Ik zwem op indringend advies van Ard Schenk al een paar jaar dagelijks twee kilometer. Ik had dat positieve effect graag eerder ontdekt.'

Wat is bij het publiek het grootste misverstand over sponsoring, en hoe los je dat op? 'Het hedendaagse goed geïnformeerde internetpubliek applaudisseert niet automatisch meer voor sportsponsoren. Het publiek is terecht kritisch op gemakkelijke vormen van sponsoring waarbij alleen een betere reputatie of hogere naamsbekendheid wordt nagestreefd? Maar het zou een misverstand zijn de hele sportsponsoring zo te beoordelen. Echtheid en maatschappelijke relevantie toevoegen aan sponsorcontracten zal daarbij zeker helpen.'

Wat is de voor sponsoring meest interessante ontwikkeling? 'Dat is de digitale individuele participatiemogelijkheid. Door nieuwe technieken, als apps en wearables kunnen sporters over de hele wereld elkaar vinden en met elkaar de competitie aangaan. Door nieuwe superkleine devices zullen we de sport op een veel indringender manier gaan beleven en delen. Sponsoren krijgen ongekende mogelijkheden om daarin een betekenisvolle en gerespecteerde rol te spelen.'

Welke gedroomde combinatie tussen sponsor en organisatie/evenement zou je graag tot stand willen brengen? 'We zijn in de schaatswereld bezig om gezamenlijk een nieuwe (sponsor)entiteit te vormen. Schaatsers, merkenteams en schaatsbond (KNSB) trekken gezamenlijk op om te komen tot een nieuwe fanbase. Daardoor zullen hopelijk miljoenen schaatsfans actief gaan participeren in de schaatssport en in (digitaal of echt) contact komen met de door hen bewonderde atleten. En ja, daar zal zo nu en dan ook een kleine bijdrage voor gevraagd worden om naar een next level te gaan, of om toegang te krijgen tot extra content. Dat voor elkaar krijgen is voor mij wel een droom.'
 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken