Vijf vragen aan: Monica van Harn

Vijf vragen aan:  Monica van Harn
  • Sponsoring
  • 12 aug 2014 @ 09:00
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringSport

Vijf vragen, vijf antwoorden. Hoe beknopter hoe beter. Dat is het uitgangspunt van deze (vrijwel) dagelijkse reeks korte interviews van marketeers en andere betrokkenen uit de sponsorwereld. Vandaag Monica van Harn, manager marketing en communicatie bij Fonds Gehandicaptensport.

1. Waar krijg je de meeste energie van in je vak?
‘Van vernieuwing en van ogenschijnlijk tegengestelde zaken met elkaar combineren. Maar ook vasthouden aan de ingeslagen weg en die helemaal uitlopen, tot aan het eind en tot op je tandvlees. En zo een mooie betekenisvolle en relevante propositie creëren.’

2. Is er iets dat je graag al aan het begin van je carrière had geweten?
‘Dat de mens in alles centraal staat. Visie, business strategie en merk zijn het strategisch
referentiepunt. Walk the walk, talk the talk; leven en handelen naar de visie van de organisatie. Zo ontstaat cultuur en cultuur is onvervreemdbaar en niet te kopiëren.’

3. Wat is bij het publiek het grootste misverstand over sponsoring, en hoe los je dat op?
‘We hebben er allemaal aan meegewerkt en het ook uitgedragen: aan de poenerige bijeenkomsten voor ‘the happy few’. Sponsoring gaat in de ogen van de gemiddelde mens alleen over geld, veel geld. Het is aan ons de taak om duidelijk maken dat we samen van naamsbekendheid, via activatie -en dus iets terugdoen voor het publiek- nu moeten kantelen naar betekenisvol en relevant investeren zoals in ons geval 1% FairShare. Dus samen iets terugdoen voor een ander. Wij maken nu de kanteling naar een maatschappelijk sportplatform, gesteund door alle 1% FairShare© partners. Denk daarbij aan de samenwerking met de sportbonden, -sponsors en –verenigingen waarbij we samen, als één team, achter de sporters met een handicap staan; de bond, de sponsor en het publiek. Om zo de sportachterstand van sporters met een handicap te verkleinen.’

4. Wat is de voor sponsoring meest interessante ontwikkeling?
‘De kanteling naar een maatschappelijk sponsorplatform waarbij we betekenisvol en relevant investeren. En zo iets terugdoen voor een ander.’

5. Welke gedroomde combinatie tussen sponsor en organisatie/evenement zou je graag tot stand willen brengen?
‘Ik zou het maatschappelijke sportplatform FairShare© verder uitbreiden naar deelname van alle sportsponsors in Nederland. En willen groeien van minimaal 1% bovenop het sponsorbudget naar een adequaat aandeel. In Nederland zijn er 1,7 miljoen mensen met een handicap die om te kunnen sporten extra ondersteuning nodig hebben. Sporten voor mensen met een handicap is nog steeds niet vanzelfsprekend. Lang niet overal is het sportaanbod toegankelijk voor iemand met een handicap of ontbreken de faciliteiten in de buurt. Ook is extra of aangepast materiaal nodig om te kunnen sporten. Vaak wordt gedacht dat dit volledig via subsidies verkregen kan worden. Niet is minder waar. Fonds Gehandicaptensport ontvangt geen subsidies. Extra gelden blijven nodig om gehandicaptensport mogelijk te maken, op alle niveaus. Onze inzet gaat dan ook onveranderd voort. Dat doen wij samen als één team; sporters, supporters, sponsors, vrijwilligers, donateurs en ambassadeurs; samen staan wij als één team achter de sporters met een handicap. Samen als één team met één doel; zorgen dat gehandicaptensport op een dag vanzelfsprekend is. Pas dan is de wedstrijd voor ons gewonnen.’
 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken