Eva Gerritse: 'Bij sponsoring meer behoefte aan inzicht in de ROI'
- Sponsoring
- 18 sep 2014 @ 12:17
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - SponsoringOnderzoek
- 18 sep 2014 @ 12:17
- Redactie Sponsoring
Return on Investment in sponsoring zal centraal staan tijdens het eerst komende seminar van SponsorTribune. Eva Gerritse van Blauw Research zal de middag in het nieuwe kantoor van Triple Double in Eindhoven openen.
Eva Gerritse zal eerst vertellen over het sponsoringonderzoek dat Blauw Research uitvoert voor een groot aantal Nederlandse en internationale sponsors. 'We brengen in kaart in hoeverre sponsoring en activaties bijdragen aan de doelstellingen (Return on Objectives) en aan het rendement van de sponsoring (Return on Investment). De focus van sponsoring-onderzoek verschuift steeds meer van ROO naar ROI. In de presentatie zullen we onze visie op het vaststellen van ROI in sponsoring-onderzoek toelichten aan de hand van enkele concrete praktijkvoorbeelden.'
Is er een verschil tussen de ROI van sponsoring of de ROI van andere vormen van marketing?
'In feite is de ROI van sponsoring hetzelfde als die van andere vormen van marketing. Wanneer het mogelijk is om de groep te isoleren die is blootgesteld aan een bepaalde activatie of campagne, kan de ROI worden gemeten. Wel is het zo dat sponsoring vaak andere effecten sorteert omdat het een explicieter beroep doet op de emotie van relevante doelgroepen.'
Is de roep om een positieve ROI van sponsoring groter dan bij andere marketingactiviteiten?
'Wij hebben inderdaad de ervaring dat binnen sponsoring meer behoefte is aan inzicht in de ROI. Vooral omdat het steeds belangrijker wordt om de investeringen in sponsoring te kunnen verantwoorden. Ook het kunnen inspelen op de publieke opinie (met name over grote sportsponsorships) speelt hierin een rol.'
In hoeverre biedt een meting je de instrumenten om een sponsoring bij te sturen om deze effectiever te maken?
'Onderzoek kan op verschillende niveaus helpen om de sponsoring bij te sturen. Zowel waar het gaat om beleid (sponsorportfolio: keuze voor domeinen en sponsorships) als de effectiviteit van specifieke activaties helpt inzicht in ROO en ROI om de sponsoring bij te sturen en te optimaliseren.'
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
- Philips stadion podium voor Philips... 22-03-2024
- FC Emmen vraagt aandacht voor... 20-03-2024
- Go Ahead-speler Kuipers en zijn... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing