Sponsorinkomsten goede doelen onder druk

Sponsorinkomsten goede doelen onder druk
  • Sponsoring
  • 25 sep 2014 @ 12:10
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • MaatschappijKunst & Cultuur

De inkomsten van goede doelen uit eigen fondsenwerving zijn in 2013 licht gestegen, 2,8 procent, ten opzichte van een jaar eerder. Dat is echter niet te danken aan de sponsorinkomsten. Deze zijn met 7,9 procent gedaald.

Dat blijkt uit het Goede Doelen Rapport 2014 van brancheorganisatie VFI. De organisatie wijdt de daling van sponsorinkomsten aan de mindere economische situatie waar Nederland zich in 2013 in bevond.

De impact van deze daling is minder groot. Grote goede doelen halen slechts 1 procent van hun inkomsten uit sponsoring. Middelgrote doelen 4 procent, en kleine goede doelen zijn voor 9 procent afhankelijk van sponsorinkomsten.

Wanneer gekeken wordt naar aandachtsgebied levert sponsoring een bijdrage van 3 procent aan internationale samenwerking en 4 procent aan natuur en milieu. Gezondheid en welzijn & cultuur zijn voor slechts 1 procent afhankelijk van sponsoring.

Donaties en giften zorgen voor organisaties van elke omvang voor meer dan de helft van de inkomsten. Nalatenschappen zijn daarnaast de belangrijkste inkomstenbron.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken