Vier wedstrijden voor Euro 2020 in Nederland
- Sponsoring
- 19 sep 2014 @ 15:30
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - VoetbalSportmarketing
- 19 sep 2014 @ 15:30
- Redactie Sponsoring
UEFA heeft in het Zwitserse Genève bekend gemaakt dat Amsterdam één van de speelsteden van het Europees Kampioenschap voetbal in 2020 wordt. Amsterdam wordt het toneel van drie groepswedstrijden en één 1/8 finale.
Als het Nederlands elftal zich kwalificeert voor EURO 2020, speelt het team minimaal twee thuiswedstrijden in de groepsfase.
'Dit is een prachtige dag voor het Nederlandse voetbal', zegt directeur betaald voetbal Bert van Oostveen van de KNVB. 'Miljoenen Nederlanders genieten van voetbal en zeker van Oranje op eindtoernooien. De Oranjefans worden in elk gastland gewaardeerd vanwege de sfeer en beleving die zij met zich meebrengen. Zij verdienen het dat zo’n groot toernooi straks na twintig jaar weer in Nederland plaatsvindt. Bovendien geloven wij dat dit de voetbalbeleving in Nederland zal vergroten en dat juichen wij als voetbalbond vanzelfsprekend van harte toe.'
Henk Markerink, directeur van de Amsterdam ArenA, vult aan: 'Wij zijn zeer verheugd met de toewijzing van vier wedstrijden. Het is voor een stadion als de ArenA fantastisch deze te mogen hosten. We tellen mee in Europa! Het EK 2020 zet daarnaast een stip op de horizon om zodoende voor het stadion een nieuwe legacy te creëren door een vernieuwing van het stadion die in het teken zal staan van vergroting van kwaliteit en innovatie.'
Stimulans voor Nederland
De partijen zijn er van overtuigd dat de gedeeltelijke organisatie van het EK 2020 een positieve bijdrage zal leveren aan de Nederlandse samenleving. Uit recent onderzoek van NOC*NSF blijkt bijvoorbeeld dat het WK 2014 veel Nederlanders stimuleerde om zelf meer te gaan sporten. De partijen menen dat een toernooi in eigen land minimaal hetzelfde effect heeft. Daarnaast zullen de wedstrijden in de Amsterdam ArenA naar verwachting een netto bijdragen leveren van 55 tot 77 miljoen euro aan de Nederlandse economie.
Wethouder Sport Eric van der Burg van Amsterdam laat weten dat EURO 2020 een kans is om de stad van haar beste kant te laten zien: 'Nederland heeft in 2000 samen met België laten zien een mooi EK neer te kunnen zetten. Met de organisatie van het EK 2020 laten wij zien wat Amsterdam de spelers en supporters te bieden heeft. Amsterdam zal Europa een mooi voetbalfeest geven.'
'Wat is er mooier dan om iedereen, maar vooral kinderen, de kans te geven hun voetbalhelden te zien schitteren in eigen land? In 2020 krijgen we weer die kans! Ik ben daar heel blij om', aldus minister Schippers. 'De kracht van dit toernooi is dat het door dertien landen gezamenlijk wordt georganiseerd, waardoor kosten en risico’s gespreid worden. Voor Nederland zijn de vele side-events van groot belang. Hiermee brengen we voetbal echt dichtbij en stimuleren we jong en oud om ook zelf actief aan de slag te gaan.'
Dertien speelsteden
De wedstrijden vinden in dertien verschillende landen plaats. Van Oostveen: 'Vooraf zeiden we al: een toernooi dat in dertien Europese steden gespeeld wordt, daar móéten wij onderdeel van zijn. Gezien onze ambitie, onze fans, en de grootte van het voetbal in Nederland horen wij thuis in het rijtje met speelsteden. Wij zijn alle partners dan ook enorm dankbaar voor hun enthousiasme en inzet.'
De halve finales en finale worden gespeeld op Wembley.
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
- Philips stadion podium voor Philips... 22-03-2024
- FC Emmen vraagt aandacht voor... 20-03-2024
- Go Ahead-speler Kuipers en zijn... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing