Literatuurprijzen niet uitgereikt wegens geldgebrek sponsor

Literatuurprijzen niet uitgereikt wegens geldgebrek sponsor
  • Sponsoring
  • 14 okt 2014 @ 10:15
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringKunst & Cultuur

Het is de vraag of de Jan Hanlo Essayprijs voor essayistiek, de Woutertje Pieterse Prijs voor jeugdliteratuur en de Lira Scenarioprijs dit jaar worden uitgereikt. Het Lirafonds, sponsor van de literatuurprijzen, heeft 'de financiële ondersteuning tot nader order opgeschort', meldt de Stichting Lira.

Stichting Lira schuift de schuld in de schoenen van kabelexploitanten als Ziggo en UPC. De stichting ligt sinds 2012 in de clinch met de kabelaars die, zo stelt de stichting, weigeren auteursrechtgelden af te dragen aan Lira voor het uitzenden van films en tv-series. Vanwege dit dispuut uitten diverse acteurs al openlijk kritiek op de kabelaars tijdens de gala-avond van het Nederlands Film Festival. De kabelaars stellen dat betaling wel plaatsvindt, maar via de producenten van de films.

Van de afdrachten van de kabelaars aan Lira, jaarlijks zo’n 7 miljoen euro, gaat tien procent naar het Lirafonds en de prijzen – de rest wordt verdeeld onder scenarioschrijvers, schrijft NRC.

De Jan Hanlo Essayprijs (7.000 euro), de grootste Nederlandse prijs voor een essaybundel, gaat komend jaar niet door. De kans dat de Lira Scenarioprijs (15.000 euro) is 'heel klein', aldus het Lirafonds.

De stichting hoopt op een geldschieter die de Woutertje Pieterse Prijs, de jaarlijkse jeugdliteratuurprijs met het grootste prijzengeld van Nederland (15.000 euro), kan waarborgen. De prijs kost in totaal 40.000 euro.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken