7 lessen van Joe Rospars
- Sponsoring
- 20 nov 2014 @ 16:33
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - SponsorcongresMaatschappij
- 20 nov 2014 @ 16:33
- Redactie Sponsoring
Jos Rospars, de man achter de social media campagnes van Barack Obama, sprak op het Sponsorcongres over zijn learnings tijdens de presidentsverkiezingen in 2008 en 2012. ‘Zonder goede content heb je niets aan data.’
Even wat cijfertjes. Rospars, oprichter van het bedrijf Blue State Digital, is tamelijk actief: 30 miljard verzonden e-mails; 1,9 miljard dollar binnengehaald (de ruime meerderheid voor Obama), 228.500.000 acties ondernomen, 600 websites gebouwd, en geholpen bij de verkiezing van vier presidenten, naast Obama ook in Brazilië, Mexico en Frankrijk.
Les 1: Vergroot je data
Obama trok overal waar hij sprak duizenden mensen. Iedereen die daarbij aanwezig was was verplicht zijn naam en contactgegevens achter te laten. Daarna volgde altijd een follow-up van lokale vrijwilligers.
Les 2: Verlaag de barrières om deel te nemen
Om van de grass roots campaign een succes te maken, moesten vrijwilligers zo eenvoudig mogelijke tools in handen krijgen. Een voorbeeld was een site waar geïnteresseerden snel konden zien waar activiteiten in de omgeving plaatsvonden, of een tool voor de vrijwilligers waarmee ze makkelijk in contact konden komen met mogelijke Obama-stemmers.
Les 3: Wees jezelf
Het campagneteam deed dit door een blik laten te werpen op het team, de staf en de vrijwilligers. Vaak heel low profile, een filmpje gemaakt met een webcam voldeed. En ze praten met mensen alsof ze gewone mensen zijn.
Les 4: Optimaliseer
De herverkiezingscampagne was er een van optimaliseren. Aanpassingen op de website van vier jaar eerder leverde meer donateurs en hogere inkomsten op.
Les 5: Zonder goede content heb je niets aan data
Les 6: Doe alles wat je doet sociaal
Dit is niet hetzelfde als content op Facebook plaatsen, maak deel uit van de conversatie. Rospars maakte bijvoorbeeld een Facebook-tool waarmee Obama-fans hun vrienden konden aansporen te gaan stemmen, zeker wanneer deze in een staat woonden waar de verkiezingsuitslag beide kanten op kon.
Les 7: Bouw kleine, geïntegreerde team
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
- Philips stadion podium voor Philips... 22-03-2024
- FC Emmen vraagt aandacht voor... 20-03-2024
- Go Ahead-speler Kuipers en zijn... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing