Jan Driessen: Sponsoring zit in de overgang
- Sponsoring
- 13 nov 2014 @ 09:20
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - Sponsorcongres
- 13 nov 2014 @ 09:20
- Redactie Sponsoring
De tijd van joligheid, feesten, ongeremdheid, maar ook van platte sponsoring en logo’s op sportshirts – ligt achter ons. Sponsoring van cultuur en sport wordt een belangrijke drager van content en verbinding met fans en supporters. Sponsoring zit in de overgang.’ Dit is de visie van Jan Driessen – eigenaar van communicatie-adviesbureau Q&A | Communicatie. Driessen is dagvoorzitter op het Sponsorcongres. Volgens Driessen zit sponsoring in de overgang.
Wat moet er in het sponsorlandschap veranderen?
‘Het is voor culturele instellingen, maar ook voor sporters en organisaties, op dit moment nodig om in een overgangsfase nieuwe zaken toe te voegen aan sponsoring. Lange tijd lag de focus op exposure. Je laten zien met sexy logo’s op de borst, relatiemarketing en hospitality. Dat waren in de afgelopen jaren voor cultuur en sport belangrijke zaken. Nu breekt de fase van volwassenheid aan waarin sponsoring een geïntegreerd onderdeel wordt van communicatie mix en draagt bij aan de visie en strategie van de sponsor en zijn bedrijf.’
Hebt u voorbeelden van hoe het wél moet?
‘Kijk naar Ziggo en Ajax, die recent een geweldig contract hebben gesloten. Ziggo zal dit contract gebruiken voor de content om daarmee 7 miljoen aansluitingen te voorzien van voetbaalbeelden uit de Arena. Net zoals ze nu al doen met muziekoptredens vanuit Ziggo Dome.’
Waarom is het Sponsorcongres interessant?
‘We gaan kijken naar andere sectoren om te leren hoe zij aan hun geld komen en hoe zij de toegevoegde waarde van contacten omzetten in verdienmodellen. Hoe zij fans en supporters activeren en binden. Zo ben ik er heel trots op dat Joe Rospars komt uitleggen hoe hij 700 miljoen dollar heeft opgehaald voor de campagne van Barak Obama. Kunnen we dit ook voor elkaar krijgen met de fans en supporters van cultuur en sport? We kijken ook naar fan based activatie. Dat doen we met Sebastián Lancestremère, sports business general manager bij Microsoft Corporation. Microsoft heeft een systeem ontwikkeld om wereldwijd supporters te binden. Dit is overigens een primeur op het Sponsorcongres. Een van de belangrijkste voetbalclubs in de wereld – de naam onthullen we op het congres – gaat met deze software wereldwijd miljoenen supporters aan de club verbinden. Verder kijken we met Willemijn Verloop naar wat we kunnen leren van social enterprises. Social enterprising is namelijk enorm in opkomst! En we gaan in de parallelsessies andere sponsormodellen en verdienmodellen toelichten. De kracht van cultuur- en sportsponsring zit in het enthousiasmeren en verbinden van mensen op een manier die past bij de visie en het verhaal van de sponsor om daar vervolgens een verdienmodel aan te koppelen. Dat is de sponsoring van de morgen!
Aanmelden voor het Sponsorcongres dat op 20 november wordt georganiseerd kan op deze site.
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
- Microsoft
- Jan Driessen
- nieuwe fase
- Sponsorcongres
- dagvoorzitter
- onthulling
- Joe Rospars
- Sebastián Lancestremère
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
- Philips stadion podium voor Philips... 22-03-2024
- FC Emmen vraagt aandacht voor... 20-03-2024
- Go Ahead-speler Kuipers en zijn... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing