Michael van Praag: 'Er is strijd om elke sponsoreuro'

Michael van Praag: 'Er is strijd om elke sponsoreuro'
  • Sponsoring
  • 4 nov 2014 @ 15:34
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • Sponsorcongres

Michael van Praag is één van de sprekers tijdens het Sponsor Congres, dat op 20 november aanstaande plaatsvindt. De bondsvoorzitter van de KNVB ziet dat het sponsorlandschap verandert. 'Er is een strijd om iedere sponsoreuro. Daarbij worden relevante partnerships steeds belangrijker.'

Van Praag hanteerde dertien jaar de voorzittershamer bij AFC Ajax en was in die periode drie jaar lid van het sectiebestuur van de KNVB. Sinds 2008 is hij bondsvoorzitter bij de KNVB. Als geen ander kent Van Praag het belang van sponsoring, an de nieuwe verdienmodellen en deelt hij op het congres tal van succesvolle cases.

Van Praag: ‘We hebben een aantal prachtige voorbeelden die collega's uit de sport- en sponsormarkt kunnen inspireren. Het voetbal is vaak conservatief maar op bijvoorbeeld breedtesport sponsoring lopen we vooruit en kan men van het voetbal leren. Ik adviseer iedereen die met sponsoring te maken heeft naar het congres te komen!’

Ziet u het sponsorlandschap veranderen? En ziet u dat sponsoring onder druk staat?
‘We zien dat het sponsorlandschap zeker veranderd. Er is een strijd om iedere sponsoreuro. Daarbij worden relevante partnerships steeds belangrijker. Partnerships waarbij de sponsor vanuit zijn core business waarde toevoegt aan de gesponsorde, in ons geval voetbal. Daarnaast zien we ook dat het invullen van behoeften van amateurverenigingen, fans of voetbalvrijwilligers zoals scheidsrechters een steeds waardevoller onderdeel worden van het totale partnership. Relevantie is key. Kijk naar het partnership met Continental waarbij we de warming-up beter op denkbaarst gaan zetten bij amateurvereningen. De warming-up is misschien wel het belangrijkste onderdeel van iedere wedstrijd voorbereiding maar heeft geen positief imago. Met Continental gaan we de warming-up weer leuk en relevant maken. En met de knipoog dat ook een warming-up voor je banden belangrijk is. Met een warming-up minder kans op blessures, op het voetbalveld of met de auto. Ook de Blauwe Kaart in samenwerking met VW is zo 'n voorbeeld. Samen met een partner een maatschappelijk thema zoals sportiviteit en respect bespreekbaar en leuk maken. Met een serieuze boodschap maar wel op een relevante manier voor de allerkleinste voetballers. En het werkt, want op dit moment nemen meer dan 3.000 teams in de D, E en F jeugd deel aan de Blauwe Kaart. Het landschap verandert en dat brengt nieuwe kansen met zich mee. Het is zeker niet per definitief een negatieve verandering. Het dwingt tot creativiteit en innovatie.

Welke elementen zijn steeds meer van belang in de relatie tussen sponsor en gesponsorde?
‘Service en account management is cruciaal. Waarbij er geen maandelijks, maar met de meeste partners zelfs wekelijks contact is. Het is misschien nog wel belangrijker om een partner te behouden dan een nieuwe partner te vinden. Daarnaast zijn tailor-made partnerships belangrijk. In onze KNVB partnerships zit misschien 10 procent traditionele rechten, het overige deel van het partnership is volledige tailored voor de partner. Dat betekent ook dat een traditioneel sponsorteam andere kennis en kunde moet toevoegen aan zijn competenties.’

Ziet u aansprekende voorbeelden van nieuwe vormen van sponsoring? Zo ja, welke?
‘Een gezamenlijke business case als basis voor een partnership zie je steeds vaker voorbij komen. Dus eerst 'hoe gaan we samen de producten in de markt zetten?'. En daarna hoe de merken elkaar kunnen versterken. Op deze manier tap je in op business development in plaats van traditionele sponsoring waardoor er wellicht andere budgetten beschikbaar komen. Daarnaast vind ik de Bovag Activatie met 'sponsor van sporters onderweg' een mooie boodschap. Waarbij branchevertegenwoordiger Bovag de leden gaat helpen bij het borgen, uitrollen (tips en tricks) en zichtbaar maken van lokale sponsorships. Want deze doelgroep, het B2B segment, is cruciaal voor de financiering van de breedtesport.’

Wat kan de sponsorwereld leren van andere sectoren?
‘Op het vlak van engagement kan de sportwereld wel wat leren van bijvoorbeeld de muziekbranche. Engagement van bezoekers en fans tijdens evenementen. Iets waar de, soms wat conservatieve, voetbalwereld van kan leren. Bijvoorbeeld datatainment rondom evenementen en assets.’

Wat is uw verhaal op het Sponsorcongres?
‘Tijdens de key note op het Sponsorcongres zal ik mijn visie geven op de trends en ontwikkelingen in de Nederlandse en internationale markt. Een aantal trends zal ik toelichten met voorbeelden vanuit de knvb sponsorstrategie en voorbeelden vanuit de Europese markt. Daarmee laten we voorbeelden zien van nieuwe partnerships en kunnen we concollega's inspireren om zelf aan de slag te gaan met nieuwe type partnerships. Van inspelen op behoeften in breedtesport tot unieke datatainment rondom de Nederlandse vlaggenschepen zoals het Nederlandse elftal. Welke manier van nieuwe verdienmodellen kunnen we gezamenlijk ontwikkelen en hoe zetten we nog sterker onze eigen sportproposities in de markt? De sponsormarkt is volop in beweging en dit biedt nieuwe kansen. Ik hoop met deze key note te inspireren en een leuke start van het congres te geven.’

Meer inlichtingen over het Sponsorcongres zijn hier te vinden. Op de site kunnen ook kaarten worden besteld. 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken