Nominaties SponsorRingen categorie Kunst & Cultuur

Nominaties SponsorRingen categorie Kunst & Cultuur
  • Sponsoring
  • 17 nov 2014 @ 11:06
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringSponsorRingSponsorcongres

Komende donderdag vindt in DeFabrique de uitreiking plaats van de SponsorRingen 2014. Tot die dag, dagelijks een overzicht van kanshebbers op een SponsorRing. In de categorie Kunst & Cultuur zijn genomineerd Boskalis, Robeco en Shell.

Boskalis & Dordrechts Museum
Boskalis heeft zich als hoofdsponsor verbonden aan de tentoonstelling Willem II – Kunstkoning in het Dordrechts Museum in de lente van 2014. Deze door Koning Willem-Alexander geopende tentoonstelling bracht de bijzondere collectie schilderijen en kunstvoorwerpen bijeen die Koning Willem II gedurende zijn leven (1792-1849) had verzameld.
De sponsoring had primair een ideële doelstelling. Boskalis wilde als belangrijke werkgever in het Drechtsteden-gebied de inwoners een bijzondere beleving geven in 'hun' museum. Voor Boskalis-werknemers en hun familie werden rondleidingen, presentaties en workshops georganiseerd.
Door middel van onder meer website en een bijlage in NRC Handelsblad werd in de media aandacht besteed aan de tentoonstelling. De daarin beschikbare advertentieruimte stelde de baggermaatschappij beschikbaar voor redactionele doeleinden. Ruim 113.000 mensen bezochten de tentoonstelling, ruim meer dan de doelstelling van 50.000 bezoekers.

Robeco & Het Concertgebouw
Van een verminderd zomeraanbod van concerten is in het Het Concertgebouw sinds 1988 geen sprake meer. Vanaf dat jaar brengen Robeco en Het Concertgebouw in de maanden juli en augustus hoogwaardige muziek op een laagdrempelige manier onder de aandacht van een groot publiek. Zo konden bezoekers dit jaar genieten van de muziek van Ludovico Einaudi, The Lord of the Rings in Concert op groot filmscherm en live gespeelde muziek, en het ligconcert met Canto ostinato.
Robeco gebruikt deze concertenreeks als platform voor hospitality en relatiemarketing. Jaarlijks bezoeken 5000 relaties verspreid over 15 tot 20 relatieavonden verdeeld over de ongeveer 80 concerten
De samenwerking is in 2013 vernieuwd. Onder de nieuwe naam Robeco SummerNights is een concept geïntroduceerd waarin een jongere doelgroep, bezoekers 30 tot 45 jaar, een belangrijke rol speelt. Met gunstig effect; meer nieuwe bezoekers bezochten de Robeco SummerNights, waardoor de gemiddelde leeftijd van de bezoekers is gedaald. Ook Het Concertgebouw profiteert hiervan, het kan een breder en jonger publiek trekken.

Shell & Mauritshuis
Sinds 2012 zijn Shell en het Mauritshuis in Den Haag voor een periode van zes jaar als partners verbonden. Met een financiële bijdrage heeft Shell de renovatie en uitbreiding mogelijk gemaakt van het op 27 juni 2014 heropende museum, het thuis van bekende topstukken als Vermeers Meisje met de parel.
De samenwerking gaat verder dan deze financiële bijdrage. Als Partners in Science doen het Mauritshuis en Shell gezamenlijk kunstwetenschappelijk onderzoek. Shell stelt hiervoor apparatuur en onderzoekers beschikbaar. Deze samenwerking heeft nog tot onverwachte resultaten geleid. De chemische samenstelling van een onbekende grijze waas op de schilderijen van Pellegrini werd door Shell-onderzoekers achterhaald en met een speciaal ontwikkelde gel verwijderd. Dit project genereerde veel publiciteit in nationale media.
Voorafgaand aan de opening van het gerenoveerde Mauritshuis werd langs de Hofvijver een tijdelijke openlucht fototentoonstelling geopend. Door deze te richten op voorbijgangers en dagjesmensen werden ook niet-museumbezoekers geïnformeerd over het bouwproject en de samenwerking. De openingscampagne gebruikte Shell om eigen relaties een preview te geven, onder meer van de nieuwe Royal Dutch Shell Wing. Met felicitatie-advertenties in verschillende kranten bevestigde Shell zich als innovatief bedrijf en liet het ook jongeren kennismaken met werken in de techniek.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken