Crowdfunding steeds belangrijker in sport

Crowdfunding steeds belangrijker in sport
  • Sponsoring
  • 11 feb 2015 @ 09:16
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SportmarketingSport

Topsporters vallen steeds vaker terug op crowdfunding om hun sport te financieren. Het bedrag dat zij het afgelopen jaar met crowdfunding hebben opgehaald is het afgelopen jaar verdubbeld. Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Douw & Koren.

Gemiddeld haalden topsporters 6.600 euro op, bijeengebracht door meer dan 50 donateurs. De sporters gebruiken het geld vaak voor trainingen of wedstrijden in het buitenland.

Crowdfunding wordt volgens Simon Douw van Douw & Koren steeds bekender, zegt hij tegen de NOS. 'Voor sommige topsporters wordt het moeilijker om hun sport te financieren omdat NOC*NSF de geldkraan gedeeltelijk heeft dichtgedraaid. En voor de laag daaronder, de talenten en de amateurs die op een hoog niveau hun sport beoefenen, is het een goede manier om dure stages of wedstrijden te bekostigen.'

Meerkamper Pelle Rietveld wist door middel van crowdfunding terug te keren naar de top van zijn sport, zelfs zo dat hij nu financiering krijgt van NOC*NSF. 'Voor mij is de crowdfundingsactie de onmisbare sleutel geweest in mijn succes. Door het geld dat ik had opgehaald kon ik de uren die ik nodig had op Papendal trainen. Ik heb, gezien mijn leeftijd, nog een kans om de Olympische Spelen te halen en daar wil ik alles voor doen.'

Een ander bekend voorbeeld is de Belgische schaatser Bart Swings. Dankzij een succesvolle crowdfundingcampagne wist hij de interesse te wekken van stoelfabrikant Stressless, die daarna de sponsoring van zijn ploeg op zich nam.

Beeld: 123RF

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken