Premier League stevent op record tv-deal af

Premier League stevent op record tv-deal af
  • Sponsoring
  • 10 feb 2015 @ 13:30
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • VoetbalSportmarketingMedia

De strijd om de live-uitzendrechten van de Engelse Premier League drijft de prijs op tot ongekende hoogten. De verwachting is dat concurrenten Sky en BT Sport tot 4,4 miljard pond (bijna 6 miljard euro) willen betalen om van 2016 tot en met 2019 – enkel in Groot-Brittannië – de voetbalwedstrijden live te mogen uitzenden.

De prijzen die voor de live wedstrijden worden betaald zijn in minder dan 10 jaar meer dan verdubbeld. Van 2010 tot en met 2013 ontving de Premier League 1,77 miljard pond voor deze rechten (ruim 2 miljard euro). Van 2013 tot en met 2016 ontving de hoogste Engelse voetbaldivisie 3 miljard pond (4 miljard euro).

Ook de rechten voor de samenvattingen zijn flink gestegen. BBC Sport betaalt voor de uitzendrechten van 2016 tot en met 2019 204 miljoen pond (275 miljoen euro), 24 miljoen pond meer dan de vorige driejarige deal. De uitzendrechten voor tv-maatschappijen buiten Groot-Brittannië komen hier nog bij. De Premier League ontving voor het huidige totale pakket (binnen- en buitenland) 5,5 miljard pond (7,4 miljard euro).

De wedstrijden moeten op grond van Europese regels bij verschillende partijen in handen komen. Daarbij geldt dat er geen wedstrijden live mogen worden uitgezonden om zaterdagmiddag 3 uur, om teruglopend bezoek aan andere voetbalwedstrijden te voorkomen. De Premier League heeft ook de vrijdagavond als mogelijk speelmoment in het pakket opgenomen.


 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken