Auto-industrie sponsort sport voor 1,2 miljard euro
- Sponsoring
- 22 apr 2015 @ 08:10
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - VoetbalSponsoringSportmarketing
- 22 apr 2015 @ 08:10
- Redactie Sponsoring
De auto-industrie geeft jaarlijks 1,2 miljard euro uit aan sportsponsoring. Dit bedrag komt bovenop de ondersteuning van auto- en motorsporten.
Dat blijkt uit onderzoek van IMR Sports Marketing. Het onderzoeksbureau onderzocht 503 sponsorovereenkomsten uit de gehele wereld.
General Motors blijkt de grootste sponsor uit de auto-industrie. Het Amerikaanse bedrijf geeft jaarlijks 218 miljoen euro uit, gevolgd door Toyota met 192 miljoen euro. Hyunday en Volkswagen zijn nummer 3 en 4.
Voetbal ontvangt de grootste bijdrage van autofabrikanten (453 miljoen euro). Olympische sponsorovereenkomsten (132 miljoen euro) en golf (101 miljoen euro) volgen al op gepaste afstand. Daarachter volgen weer American Footbal, basketbal en tennis.
Luxe automerken verbinden zich vaak aan een beperkt aantal sporten als tennis, zeilen en met name golf. Het toont volgens de onderzoekers aan dat deze bedrijven die sporten zien als 'highly relevant' voor hun publiek. Omdat meer automerken zich in dat luxe-segment willen mengen, zou dat volgens de onderzoekers tot duurdere sponsorovereenkomsten kunnen leiden bij met name tennis en golf.
Bij de automerken die het andere deel van de markt bedienen blijft een zo duidelijke focus vaak achterwege. Hun sponsorportefeuille is zeer gespreid, zowel qua sporten als geografisch. Kia is een positieve uitzondering, volgens het onderzoeksbureau. Het bedrijf is sponsor van de NBA, partner van 14 teams en heeft onder meer LeBron James als ambassadeur. Kia heeft daardoor basketbal toegeëigend, een meer succesvolle tactiek dan hetzelfde geld aan verschilende rechten uitgeven.
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
- Philips stadion podium voor Philips... 22-03-2024
- FC Emmen vraagt aandacht voor... 20-03-2024
- Go Ahead-speler Kuipers en zijn... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing