Barça laat Juve buiten het veld ver achter zich
- Sponsoring
- 3 jun 2015 @ 10:28
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - VoetbalSportmarketing
- 3 jun 2015 @ 10:28
- Redactie Sponsoring
FC Barcelona en Juventus bepalen aanstaande zaterdag in de finale van de Champions League wie zich Europa’s beste mag noemen. De strijd buiten het veld valt in het voordeel uit van Barcelona, zo blijkt uit onderzoek van Repucom.
Het internationale onderzoeks- en consultancybureau vergeleek de inkomsten, fanbases en de fanengagement van beide finalisten.
De jaarlijkse opbrengsten uit mediarechten zijn vergelijkbaar, 161 miljoen euro voor FC Barcelona en 151 miljoen euro voor Juventus. Sponsor- en advertentiegelden zijn voor de Catalanen (160 miljoen euro) echter ruimschoots meer dan bij hun Italiaanse tegenstander (60 miljoen euro).
Inkomsten via ticketverkoop zijn logischerwijs in grote mate afhankelijk van de stadioncapaciteit. Barça’s Camp Nou heeft gemiddeld 76.737 toeschouwers, bij Juventus ligt dat aantal op 38.446.
Bij voetbalclubs staat het kapitaal op het veld, dat geldt ook voor beide finalisten. De waarde van Barcelona’s sterrenteam wordt dit seizoen geschat op 592 miljoen euro, de Turijnse formatie is ongeveer 320 miljoen euro waard.
Wereldwijd zeggen 540 miljoen mensen geïnteresseerd te zijn in Barça, vergeleken met 290 miljoen mensen in Juventus. Op de social media-profielen van beide clubs is dat verschil terug te zien. Barcelona’s Facebook fanbase (83 miljoen) is ruim vier keer zo groot als dat van Juventus (18 miljoen). Op Twitter is het verschil nog groter.
Max Barnett, Head of Digital bij Repucom, zegt: 'De dominantie van FC Barcelona buiten het veld is wellicht geen verrassing. Een elftal vol wereldsterren en een rijke historie geeft de club een grote wereldwijde fanbase.'
'Maar als we kijken naar fangedrag en fanengagement zien we dat Juventus erg succesvol is geweest in het vergroten van de online fanbase. Momenteel heeft Juventus meer dan 1,8 miljoen Twittervolgers. Inzet op meer interactie met fans resulteerde het afgelopen seizoen in een groei van de fanbase met 30 procent. Het aantal online fans van Barcelona groeide met 19 procent. Juventus genereerde 2,8 miljoen engagements (faninteracties). Door hier goed op in te spelen, kan dit worden omgezet in inkomsten.'
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
- Philips stadion podium voor Philips... 22-03-2024
- FC Emmen vraagt aandacht voor... 20-03-2024
- Go Ahead-speler Kuipers en zijn... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing