Tourstart levert Utrecht miljoenen op

Tourstart levert Utrecht miljoenen op
  • Sponsoring
  • 30 jun 2015 @ 10:02
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SportmarketingSport

De Grand Départ van de Tour de France in Utrecht komend weekeinde, levert Utrecht naar verwachting 34 miljoen op. Dit geld wordt opgebracht door sponsoren, overheid, tourorganisatie, journalisten, wielerploegen en bezoekers brengen allemaal geld in het laatje. Vooral de horeca profiteert, maar ook winkels en vervoersbedrijven boeren goed.

Dit blijkt uit een vandaag verschenen publicatie van ING Economisch Bureau. ‘De Grand Départ is niet zomaar een feestje om de stad Utrecht in het zonnetje te zetten. De wereldwijde aandacht voor de stad is natuurlijk mooi, maar de Tourstart is ook een slimme investering. De extra bestedingen die het evenement losmaakt overtreffen ruimschoots de investeringen,’ aldus ING-econoom Edse Dantuma.

De grootste bron van inkomsten voor de lokale economie vormen de uitgaven van bezoekers. Zowel op de dagen dat de Tour de stad aandoet, als op de dagen voorafgaand aan de start, wanneer tal van evenementen plaatsvinden. De meeste uitgaven zullen bezoekers in de lokale horeca doen, maar ook de detailhandel profiteert. Ondernemers spelen handig in op het feest door rond het evenement met speciale acties te komen. Hospitality-pakketten, zoals VIP-feestjes, en fanartikelen, zoals Grand Départ-mokken en fietsbellen, vinden gretig aftrek. Een lokale brouwerij verkoopt tourbier en vervoersbedrijven pikken ook een graantje mee.

Ongeveer 900.000 wielerfans zullen Utrecht deze week bezoeken. De grootste toeloop zal komend weekend tijdens de Tourstart zelf plaatsvinden. In totaal komen de extra dagbestedingen van bezoekers over de vijf dagen dat de belangrijkste festiviteiten plaatsvinden, naar verwachting op 17,5 miljoen euro uit. Met name de plaatselijke horeca en detailhandel profiteren van deze extra uitgaven. Bijna 50 procent van deze uitgaven gaat op aan eten en drinken in cafés en restaurants. Winkeluitgaven zijn goed voor bijna 20 procent van de uitgaven. Overnachtingen, merchandise en vervoer ieder voor ongeveer 10 procent.

De 1.500 hotelkamers in de stad Utrecht zijn al maanden geleden volgeboekt en ook in de omgeving is geen hotelkamer meer te krijgen. Met de opkomst van online verhuur van particuliere kamers en woningen wordt de logiescapaciteit echter fors opgerekt. Ook zijn er vier speciale Tour-de-France-campings die aan duizenden kampeerders plaats bieden. De uitgaven aan overnachtingen komen uit op 2 miljoen euro.

Per saldo komen de extra bestedingen van bezoekers, media, ploegen en tourorganisatie (ASO) op 22,3 miljoen euro uit. Met daar bovenop de extra bestedingen vanuit de overheid en de ASO-fee daarvan afgetrokken komt de totaal verwachte bestedingsimpuls van de Grand Départ aan Utrecht op 33,7 miljoen euro uit. 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken