Zilveren Kruis en NOC*NSF: 'Sporten en bewegen is de basis voor een gezonde leefstijl'

Zilveren Kruis en NOC*NSF: 'Sporten en bewegen is de basis voor een gezonde leefstijl'
  • Sponsoring
  • 15 jun 2015 @ 13:23
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringActivatieMaatschappij

Zilveren Kruis is sinds juni dit jaar de naam waaronder Zorgdivisie Achmea de zorgverzekeringen aanbiedt. Zilveren Kruis heeft daarom ook de rol van moedermaatschappij Achmea overgenomen en is Partner in Sport van NOC*NSF geworden. De jeugd heeft de toekomst, dus zet Zilveren Kruis vooral daarop in bij de activatie van het sponsorschap. Luceline Hesselink, senior manager Merk & Communicatie: ‘Leer je op jonge leeftijd het plezier van samen sporten en bewegen dan is de basis gelegd voor een gezonde leefstijl op volwassen leeftijd.’

Waarom is gekozen voor jongeren in de activatie?
Luceline Hesselink, senior manager Merk & Communicatie: ‘We zijn er voor alle jongeren in Nederland, of ze nu via hun ouders bij ons verzekerd zijn of niet. Hoe cliché het gezegde misschien ook klinkt: wij geloven echt in ‘jong geleerd is oud gedaan’. Leer je op jonge leeftijd het plezier van samen sporten en bewegen dan is de basis gelegd voor een gezonde leefstijl op volwassen leeftijd. Daarnaast brengt het bewegen en sporten ook nu voor de jeugd veel goeds: niet alleen fysiek, maar ook op het sociale en mentale vlak.
We werken hierbij samen met NOC*NSF. Zij hebben als geen ander inzicht in de wereld van sport. Zo kunnen wij samen werken aan de beste initiatieven om daadwerkelijk de kinderen in beweging te brengen. Daarom ondersteunen wij Schooljudo, Olympic Moves en het Jeugdsportfonds.’

Waarom is de keuze gemaakt voor juist die speerpunten?
‘Er zijn nog teveel jongeren die weinig mogelijkheden krijgen om te sporten. Met Schooljudo bereiken we de schoolgaande kinderen in het basisonderwijs, vooral ook in wijken waar minder gesport wordt. Het is bij uitstek een sport die spelenderwijs fysieke en mentale aspecten bij elkaar brengt. Dat zit echt ingebakken in judo en omarmen we graag.
Het Jeugdsportfonds maakt het mogelijk dat kinderen uit gezinnen die het moeilijk kunnen betalen toch kunnen sporten. Op die manier willen we zoveel mogelijk jongeren de kans bieden om in beweging te komen.
Olympic Moves is de grootste schoolsportcompetitie van Nederland en richt zich op jongeren in het voortgezet onderwijs. We willen jongeren hiermee het plezier van samen sporten laten ervaren. Door kennis te maken met verschillende sporten komen jongeren erachter wat ze echt leuk vinden en waar hun talent ligt.’

In het verleden richtte Achmea zich met name op maatschappelijke sponsordoelstellingen, de merken van Achmea, als Zilveren Kruis, zetten vooral in op commerciële sponsordoelstellingen. Is die aanpak verandert?
‘De aanpak is niet veranderd maar verrijkt. Maatschappelijke en commerciële doelstellingen gaan nu hand in hand. Vanuit maatschappelijk oogpunt stimuleren we de jeugd in Nederland – wel en niet bij ons verzekerd ¬– om te sporten en bewegen. We leggen daarmee de basis voor een gezonde en actieve leefstijl. Vanaf hun achttiende jaar kiezen jongeren zelf een zorgverzekering. Dan bieden wij producten en diensten om een gezonde leefstijl vast te houden.’

Hoe zal bekendheid aan de samenwerking worden gegeven?
‘Rond de events als Schooljudo en Olympic Moves, waar tienduizenden jongeren aan meedoen, maken we op diverse manieren content. Zo zetten we video’s in die het verhaal achter de jeugdige sporters vertellen om te laten zien hoe happy je als kind wordt van sport, en hoe sport je kan helpen met moeilijke zaken in het leven om te gaan. Iedere video ondersteunen we met een specifieke media-inzet. Die gericht is op het bereiken van zoveel mogelijk mensen via ‘paid, earned en owned’ media. De video’s zijn onderdeel van onze bredere contentstrategie. Ook zetten we onze interne middelen in. Omdat we ook onze medewerkers willen betrekken bij onze initiatieven binnen de samenwerking met NOC*NSF.’

De Achmea High Five Challenge won in 2013 nog een SponsorRing. Wordt dat programma voortgezet?
‘Nee, het programma is gestopt. De ervaringen en lessen van de Achmea High Five Challenge nemen we zeker mee in de samenwerking met NOC*NSF. Bijvoorbeeld bij de grootste schoolsport competitie van Nederland, Olympic Moves. Door daar in te spelen op trend van de 'ver-urbanisering' van de sport. Bijvoorbeeld door het inspelen op de rol van streetdance bij het in beweging brengen van jongeren en ons meer te richten op de straat-varianten van verschillende sporten. Juist om zo ook de kinderen die tot groepen behoren die niet door de traditionele vorm van sporten worden aangesproken toch in beweging te krijgen.’

Wanneer is dit partnerschap voor Achmea/Zilveren Kruis geslaagd?
‘Als mensen door de samenwerking met NOC*NSF zien dat Zilveren Kruis meer doet dan verzekeren. Dat we niet alleen helpen bij het betalen en regelen van zorg maar ons ook met hart en ziel inzetten voor een vitaal Nederland!’
 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken