Real Madrid meest waardevolle sportclub ter wereld

Real Madrid meest waardevolle sportclub ter wereld
  • Sponsoring
  • 17 jul 2015 @ 09:59
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SportmarketingSport

Real Madrid is de meest waardevolle sportclub ter wereld. Net als vorig jaar staat het bovenaan de lijst van het Amerikaanse zakenblad Forbes. De Spaanse voetbalclub laat American footbalclub Dallas Cowboys en honkbalgigant New York Yankees net achter zich. FC Barcelona en Manchester United volgen op plaats 4 en 5.

Opvallend is dat Real Madrid (-5 procent), FC Barcelona (-1 procent) en Arsenal (-2 procent) de enige clubs zijn in de top 50 die in waarde dalen. De andere voetbalclubs in de top 50, Manchester United (+10 procent), Bayern München (+27 procent) en Chelsea (+58 procent) zijn wel in waarde gestegen, maar het zijn vooral de Amerikaanse sportclubs die grote stappen vooruit zetten. Overigens heeft de koersval van de euro ten opzichte van de dollar wel impact op de waarde van Europese clubs.

Zelfs een (bijna-)verdubbeling is geen uitzondering: basketbalteams Los Angeles Lakers, Chicago Bulls en Boston Celtics zijn (bijna) het dubbele waard als een jaar eerder. De Los Angeles Clippers, niet lang geleden overgenomen door oud-Microsoftbaas Steve Ballmer steeg zelf met 178 procent in waarde.

Ook de honkbalteams doen het goed. Enkel de New York Yankees (+28 procent) en de Los Angeles Dodgers (+20 procent) zien een waardegroei van minder dan 40 procent, maar dit zijn in waarde al de grootste honkbalteams. Ook de American footballteams stijgen in het algemeen tussen de 20 en 40 procent in waarde. 

Foto: 123RF

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken