Transavia.com trotse presenting partner WK Beachvolleybal

Transavia.com trotse presenting partner WK Beachvolleybal
  • Sponsoring
  • 2 jul 2015 @ 11:47
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringSportSportmarketing

Het WK Beachvolleybal dat deze dagen in Nederland gaande is, is een enorm succes. Woensdag hebben al meer dan 100.000 sportliefhebbers het evenement bezocht. Transavia.com is de trotse presenting partner van het WK, nadat het vorig jaar ook al het Transavia Grandslam Beachvolleybal presenteerde. Roy Scheerder, commercieel directeur van Transavia.com, gaf daarover vorig jaar in MarketingTribune uitleg.

Transavia.com is sinds drie jaar sponsor van beachvolleybal. Waarom de keuze voor deze sport?
‘Transavia.com is vooral een digitaal merk. We willen het merk ook in de echte wereld laten zien, in aanraking laten komen met publiek en relaties. We zien veel overeenkomsten met beachvolleybal. Het is positief, heeft bijna een vakantiesfeer en is buiten op het strand.
We hebben niet heel breed gekeken of er nog andere uitingsvormen zijn om ons aan te verbinden. Het was duidelijk dat we Transavia.com wilden koppelen aan een fysiek evenement en bij beachvolleybal hadden we direct een goed gevoel. Spelers en organisatie zijn toegankelijk en de sport is nog zo in wording dat je samen aan bekendheid en een evenement kunt bouwen.’

Wat is de doelstelling van deze samenwerking?
‘Beachvolleybal wordt door alle lagen van de maatschappij heen gespeeld. De sport is groot in Nederland en in andere Europese landen, juist de markten waarin wij actief zijn. Het is bij uitstek een sport om onze doelgroep te bereiken.
Internationaal is naamsbekendheid dus zeker een doelstelling. In Nederland willen we top of mind blijven bij de doelgroep en ons laten associëren met de waarden waarvoor wij staan. Een derde doelstelling is een platform te creëren waar we contact hebben met relaties.’

Hoe verhoudt zich dat tot de sport?
‘We begrijpen goed dat commercie op de tweede plaats staat. We proberen sport en commercie op de juiste manier te verbinden, met de juiste prioriteit.
Zo organiseren we dit en volgend jaar de Transavia Beach Experience, een toernooi voor amateurs op het strand om het Beach Stadium The Hague. Daar hebben we onze naam aan verbonden, zodat we niet alleen de ontwikkeling van de topsport, maar ook van de breedtesport stimuleren.’

De sponsoring loopt vooralsnog tot en met het WK volgend jaar. Staat al vast dat de sponsoring daarna verlengd wordt?
‘Het WK volleybal volgend jaar is een enorm hoogtepunt, daar werken we vol enthousiasme naar toe. Pas daarna gaan we vaststellen hoe we de samenwerking gaan vormgeven – dat heeft ook te maken met hoe de Nevobo en de Wereld Volleybalbond (FIVB) het beachvolleybal gaan programmeren.
Maar we begrijpen dat de sport gebaat is bij continuïteit. Beachvolleybal is groeiende. We hebben ons nu vier jaar gecommiteerd en dat smaakt naar meer.’

Hoe wordt de sponsoring geactiveerd?
‘Dit jaar hebben we geen activeringscampagne gevoerd. Naast het feit dat we titelgevend sponsor zijn, waren we prominent aanwezig in het stadion via de klassieke uitingsvormen als vlaggen, bannering en digitale bordon rondom de velden. Met daarbij veel personeel in uniform had het evenement een duidelijke Transavia-ervaring.
We denken wel na over een activatie voor volgend jaar, omdat het WK zoveel groter is dan een grandslam. Wellicht dat we lokaal in landen een activatiecampagne op kunnen zetten.’

Toevalliggerwijs is online vliegticketverkoper CheapTickets sponsor van Beachvolleybal Team Nederland, de organisatie voor topbeachvolleybal in Nederland. Bijt dat? ‘We redeneren niet vanuit het principe dat er verwarring kan ontstaan. Er zijn nu twee partijen uit de reisbranche die de kernwaarden van beachvolleybal omarmen. In plaats van dat dat een conflict geeft, is het wat ons betreft vooral een versterking. Daarmee groeit de sport.’
 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken