Bacardi op Lowlands: Een blijvende herinnering achterlaten

Bacardi op Lowlands: Een blijvende herinnering achterlaten
  • Sponsoring
  • 18 aug 2015 @ 11:40
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • PartnershipKunst & CultuurActivatie

Komende vrijdag begint Lowlands. Het festival, hoewel voor het eerst in ruim tien jaar niet uitverkocht, zet nog steeds de norm, zowel qua muziek, randprogramma en aankleding als activaties op het festivalterrein. In een reeks interviews met de sponsoren vandaag Sara Walraven, brandmanager Bacardi Benelux. 'Niets is beter dan weten dat je als merk onderdeel bent van een herinnering die mensen voor een langere tijd met zich meenemen.'

Waarom is gekozen voor sponsoring van Lowlands?
'Allereerst zijn de identiteit van Lowlands en Bacardí behoorlijk hetzelfde. Bacardi wil mensen helpen om met durf en passie te leven. Lowlands heeft een groot en divers publiek waar onze target, mannen van 18 tot 29, ruim vertegenwoordigd is. Onze target zijn optimistische mannen die alles uit het leven willen halen, die hun doelen nastreven ook al komt daar soms wat tegenslag bij om te hoek kijken of zijn de omstandigheden onzeker. Lowlands is bij uitstek een festival waar deze sfeer ook hangt: er vol voor gaan, samen met een groep van je beste vrienden. Samen een fijne tijd beleven. Alles even laten voor wat het is. Als wij als merk op zo’n positief moment in het leven van onze target onderdeel kunnen uit maken, op dat cruciale moment in het leven van onze target te kunnen verschijnen, dan is dat voor ons spot on en heel erg waardevol.
De waarden en sfeer die Lowlands uitstraalt zijn een heel goeie match met Bacardi als merk, en dat is voor ons belangrijk. Wij streven naar een goeie samenwerking met de organisatoren waarbij we allebei een ons verhaal kunnen neerzetten en elkaars verhaal kunnen versterken.'

Wat maakt festivalbezoekers zo interessant voor sponsoren?
'Op een festival zijn mensen optimistisch, willen ze eruit halen wat erin zit. Ze zijn op de perfecte omgeving, met vrienden, vol positieve energie. Ze zijn op zoek naar toffe dingen die ze mee terug kunnen nemen naar hun ‘everyday life’. Ze willen er wat van maken. Festivalgangers maken tijd voor je merk. Ze zijn open minded en open voor een merkbeleving. Op een festival kunnen wij de perefcte merkbeleving aanbieden, onze rumcocktails, een goede sfeer, een positive vibe een perfecte plek voor mensen om te komen en te genieten. Alle key ingredienten voor een perfecte merk beleving. En als dan de zon ook nog schijnt… dan hebben we samen iets magisch gecreeerd.
Als we op deze manier een experience kunnen geven aan onze consumenten die ze niet snel vergeten, dan hebben we een merk advocate voor de toekomst gecreerd.'

Hoe past festivalsponsoring in de daarnaast bestaande marketingactiviteiten?
'Festivalsponsoring is zeker een belangrijk onderdeel van onze marketingmix. Het gevoel dat je met events of festials kunt overbrengen, is bijna nergens mee te vergelijken. Festivalsponsoring maakt je merk tastbaar; het meest tastbare contact tussen je merk en consumenten. Op events kun je een heel duidelijk connectie met je consument aangaan. Mensen nemen de tijd voor je.
Daarnaast hebben we als Bacardí zijnde een lange geschiedenis in muziek. Muziek zit in ons DNA. Bacardi heeft een untameable spirit die mannen stimuleert om hun passies achterna te streven. We weten dat onze consument een ontzettende sterke affiniteit met muziek heeft, Muziek is een groot passie platform voor zowel Bacardí als onze target.'

Wat is voor Bacardi het belangrijkste doel mbt de sponsoring van Lowlands?
'Het belangrijkste doel voor ons als het sponsoring van Lowlands betreft is ervoor zorgen dat we de ideale consumer experience kunnen geven, gefocussed rond de perfect geserveerde rum cocktail. We maken de ‘bar star & the cocktail king’. Over elk detail is zorgvuldig nagedacht; van de omgeving tot de beleving romdom het ontdekken van de Haiciënda, de elementen bij het uitndodigen van mensen om, dit jaar on top onze speak easy cocktailbar te ontdekken.'

De Haciënda is al jaren de vaste activatie op Lowlands. Worden er dit jaar extra activaties aan verbonden?
'We hebben de Haciënda behoorlijk aangepast als je 'm vergelijkt met vorig jaar. We hebben mbt het disign ‘El Edificio Bacardi’ in Havana Cuba gebruikt als inspiratie. Het hart van onze activatie is de bar en onze perfect geserveerde rumcocktails. Dat is waar het om draait. We hebben professionele bartenders ingezet om de kwaliteit van onze drinks en de experience die daarbij gepaard gaat te waarborgen. We zorgen ervoor dat iedereen wordt behandeld als onderdeel van onze familie binnen onze eigen huiskamer. Voor ons gaat de sfeer niet alleen over het juiste decor, maar ook er voor zorgen dat onze gasten zich welkom voelen zolang ze bij ons binnen zijn. Het gaat niet alleen om het nuttigen van een drankje, maar om het beleven van de hele experience. Je bestelt niet zomaar een drankje, je bestelt een beleving. Een activatie on top dit jaar is onze speak easy bar. Een geheime bar waar speciale cocktails geserveerd worden die je nergens anders op het festival kunt krijgen, zoals de Made in Cuba en de Tormenta Negra. We triggeren consumenten op verschillende manieren om onze speak easy te vinden. We gaan het natuurlijk niet van de daken schreeuwen; het blijft een geheime bar…'

Wordt in aanloop naar en na afloop van Lowlands de samenwerking onder het voetlicht gebracht?
'We hebben een communicatieprogramma dat we pushen via onze socialmediakanalen voor en na het festival. Het gaat over het creëren van awareness met betrekking tot onze aanwezigheid op het festival en om te laten zien wat voor experience mensen kunnen verwachten en – achteraf – hebben genoten. We hopen dat dit mensen zal motiveren om ons op te zoeken gedurende dit festivial maar ook volgend seizoen.'

Bacardí is al jaren partner van Lowlands. Wat is er in die jaren aan sponsoring veranderd?
'De afgelopen jaren is het partnership tussen Lowlands en Bacardí een stuk intensiever geworden. De voorwaarden van de samenwerking zijn uitgebreid richting beide kanten, waardoor de samenwerking op cocreatie leunt, in plaats van op ‘het huren van vierkante meters’. We zijn gekomen vanuit de relatief succesvolle samenwerking in de GrooveTube in 2012, naar een volledig samen opgebouwde en uitgevoerde Hacienda in de huidige vorm. We zijn ons hierbij steeds meer en intensiever gaan richting op het creëren van een meerwaarde voor alle betrokkenen – Lowlands, bezoekers en Bacardí. Hierdoor is een activatie ontstaan die op het terrein van Lowlands ontzettend goed tot zijn recht komt. Wij als merk profiteren daarvan want mensen spreken niet voor niets over ‘de Bacardí-tent’.'

Wanneer zijn jullie tevreden over de samenwerking met Lowlands?
'Natuurlijk kijken we naar de objectieven die we ons van te voren hebben gesteld, we kijken naar visibiliteit naar aantal drinks etc, maar wat ons het aller gelukkigst maakt, is wanneer we mensen zien genieten van de experience die we hebben neergezet en van een perfect geserveede cocktail. Niets is beter dan weten dat je als merk onderdeel bent van een herinnering die mensen voor een langere tijd met zich meenemen.' 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken