Poppodia halen nauwelijks inkomsten uit sponsoring
- Sponsoring
- 11 sep 2015 @ 13:59
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - SponsoringKunst & Cultuur
- 11 sep 2015 @ 13:59
- Redactie Sponsoring
Sponsoring levert maar een heel kleine bijdrage aan de inkomsten van poppodia in Nederland. Slechts 4 procent van de totale inkomsten van de podia is afkomstig uit 'Verhuur en sponsoring'. Minder dan 4 procent van de totale omzet is dus afkomstig uit sponsoring.
Dat blijkt uit het rapport 'Poppodia en -Festivals in Cijfers 2014' dat de Vereniging voor Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF) heeft uitgebracht.
Ondanks deze relatief lage inkomsten uit sponsoring, worden diverse podia door bedrijven gesponsord. Bekende voorbeelden zijn uiteraard de Ziggo Dome en de Heineken Music Hall. De grote zaal van 013 in Tilburg droeg in ieder geval tot de verbouwing van dit moment de naam Jupiler Zaal. De grootste zaal in de Melkweg heet The Max, naar Pepsi Max.
De podia realiseerden in 2014 tezamen een omzet van 90,4 miljoen euro. Kaartverkoop (34 procent) en horeca (25 procent) zijn de belangrijkste eigen inkomsten. Daarnaast bestaat 30 procent van de omzet uit (gemeentelijke) subsidies. Het programma (32 procent), personeelskosten (35 procent) en huisvestingkosten (16 procent).
Aan de deur werd gemiddeld 13,72 euro (ex-btw) entree betaald per bezoeker. De directe programmakosten bedroegen 13,26 euro (ex-btw) per bezoeker. Dit betekent dat gemiddeld 97 procent van de opbrengst uit kaartverkoop ten goede van de optredende artiesten komt. Huisvesting en personeel moeten poppodia dus terugverdienen met horecaomzet, subsidies en inkomsten uit het bedrijfsleven.
Foto: bartderijk / 123RF
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ING en Concertgebouworkest 35 jaar... 18-04-2024
- Heineken hoofdsponsor 10e editie... 16-04-2024
- Atradius shirtsponsor Nederlandse... 11-04-2024
- MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor... 03-04-2024
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing