Poppodia halen nauwelijks inkomsten uit sponsoring

Poppodia halen nauwelijks inkomsten uit sponsoring
  • Sponsoring
  • 11 sep 2015 @ 13:59
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringKunst & Cultuur

Sponsoring levert maar een heel kleine bijdrage aan de inkomsten van poppodia in Nederland. Slechts 4 procent van de totale inkomsten van de podia is afkomstig uit 'Verhuur en sponsoring'. Minder dan 4 procent van de totale omzet is dus afkomstig uit sponsoring.

Dat blijkt uit het rapport 'Poppodia en -Festivals in Cijfers 2014' dat de Vereniging voor Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF) heeft uitgebracht.

Ondanks deze relatief lage inkomsten uit sponsoring, worden diverse podia door bedrijven gesponsord. Bekende voorbeelden zijn uiteraard de Ziggo Dome en de Heineken Music Hall. De grote zaal van 013 in Tilburg droeg in ieder geval tot de verbouwing van dit moment de naam Jupiler Zaal. De grootste zaal in de Melkweg heet The Max, naar Pepsi Max.

De podia realiseerden in 2014 tezamen een omzet van 90,4 miljoen euro. Kaartverkoop (34 procent) en horeca (25 procent) zijn de belangrijkste eigen inkomsten. Daarnaast bestaat 30 procent van de omzet uit (gemeentelijke) subsidies. Het programma (32 procent), personeelskosten (35 procent) en huisvestingkosten (16 procent).

Aan de deur werd gemiddeld 13,72 euro (ex-btw) entree betaald per bezoeker. De directe programmakosten bedroegen 13,26 euro (ex-btw) per bezoeker. Dit betekent dat gemiddeld 97 procent van de opbrengst uit kaartverkoop ten goede van de optredende artiesten komt. Huisvesting en personeel moeten poppodia dus terugverdienen met horecaomzet, subsidies en inkomsten uit het bedrijfsleven.

Foto: bartderijk / 123RF  

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken