Sponsorcongres: Le Tour, Sail en VOR succesvol door vrije toegankelijkheid

Sponsorcongres: Le Tour, Sail en VOR succesvol door vrije toegankelijkheid
  • Sponsoring
  • 17 sep 2015 @ 11:36
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsorcongresActivatie

Drie grote evenementen vonden dit jaar plaats in Nederland: Sail Amsterdam, de start van de Tour de France in Utrecht en de stop van de Volvo Ocean Race in Den Haag. Voor alle drie gold dat de vrije toegankelijkheid het evenement tot een sponsorsucces maakt.

Le grand départ in Utrecht werd door een gemeentelijke organisatie, Le Tour Utrecht, onder leiding van Martijn van Hulsteijn (links op de foto) georganiseerd. Hij wist tientallen Utrechtse bedrijven aan zich te binden, ondanks dat er door de regels van de Tour de France amper activatiemogelijkheden waren. De betrokkenheid bij de stad en sport en de mogelijkheid om Utrecht internationaal op de kaart te zetten waren voor de bedrijven belangrijke motivaties.

Twee derde van de bedrijven ondersteunde het evenement door levering van diensten, vertelt Van Hulsteijn. 'De Jaarbeurs stelden zijn complex en parkeerplaats gratis ter beschikking. EY en Capgemini verzorgden onze online activiteiten. Randstad heeft de inhoud, werving, selectie en briefing van 1500 vrijwilligers gedaan.'

Sail
Erwin van Lambaart, algemeen directeur Sail Event Partners (tweede van links), benadrukte de betekenis die Sail aan het evenement heeft gegeven. 'Sail Amsterdam gaat niet over de tall ships, het gaat over de spirit achter de tall ships. Zij tonen handelsgeest, durf, internationale blik en tolerantie.' Door die keuze was Sail niet alleen een blik in het verleden, maar toonde het de relevantie voor de toekomst.
Ook koos Sail voor een opzet waarbij het evenement over de hele stad werd verspreid. Om praktische redenen – het voorkwam drukte langs de kades – maar ook om op elk terrein een eigen doelgroep aan te spreken. 'Daarmee maakten we duidelijk dat Sail een evenement is voor iedereen.'

Volvo Ocean Race
De aantrekkelijkheid van de Volvo Ocean Race is volgens Tom Touber (tweede van rechts), COO van de zeilwedstrijd, met name dat de wedstrijd zich elke keer anders ontwikkelt, als het leven zelf. 'Daar kan het bedrijfsleven betekenis aangeven.'

Discussie
De drie waren het dan ook eens dat juist de gratis toegankelijkheid een belangrijke factor in het succes van de evenementen is. Maar, voegde Van Lambaart eraantoe, 'We hebben het evenement meer inhoud te geven. Bedrijven stappen in wanneer het verantwoord kan worden. Inhoud is dan heel belangrijk. De activaties waren tailor made, waar de bedrijven hun boodschap in kwijt konden.'
Touber benadrukte dat het evenement een 'lokaal feestje' was. 'Het mes snijdt aan twee kanten. Het is efficiënt, maar geeft ook binding met de stad. En daar maakt men weer reclame via de eigen kanalen.'

Die mogelijkheden had Van Hulsteijn niet. ASO, de organisator van de Tour de France, staat alleen activaties toe aan de eigen sponsoren. Maar vanwege de uniciteit van wilde bedrijven maar wat graag meewerken. 'Achterberg, een aannemer uit de regio, was voor ons van groot belang, want er moesten nogal wat vluchtheuvels weggehaald worden. Dat moest snel gebeuren, maar vrijwel alle werknemers wilde meedoen.'

Wat Tom Touber betreft mag bij de activaties wel wat meer risico worden genomen. 'Mensen zijn wel klaar met een beetje kaviaar', vond hij. Daar waren Van Hulsteijn en Van Lambaart het niet mee eens. Le Tour Utrecht is als gemeentelijke organisatie met handen en voeten gebonden. De oplossing die zij hadden gevonden: de opening van het Frans-Nederlandse vriendschapsjaar vond plaats tijdens Le Grand Départ, met bezoek van ministers van beide landen. Evengoed een creatieve oplossing.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken