PSV boekt winst, omzet stijgt, sponsorinkomsten omhoog

PSV boekt winst, omzet stijgt, sponsorinkomsten omhoog
  • Sponsoring
  • 7 okt 2015 @ 10:13
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • VoetbalSponsoring

Landskampioen PSV heeft in het boekjaar 2014-2015 ook financieel een goed resultaat behaald. Uit het dinsdag gepubliceerde financieel jaarverslag blijkt dat het resultaat na belasting is gestegen van 0,4 miljoen euro naar 3,0 miljoen euro. De omzet steeg hierbij van 63,3 miljoen euro naar 64,2 miljoen euro. Inkomsten uit sponsoring namen met 1,1 miljoen euro toe tot 19,3 miljoen euro.

De Eindhovense club zag ook de inkomsten uit tv-gelden stijgen tot 8,4 miljoen euro (was 7,7 miljoen euro). De bijdrage door merchandising daalde van 3,8 miljoen euro naar 3,6 miljoen euro. De stadionexploitatie – zonder recettes – bleef nagenoeg gelijk op 13,2 miljoen euro. Philips was in het seizoen 2014-2015 nog hoofdsponsor van PSV, Nike nam na dat seizoen afscheid als kledingsponsor.

Onderaan de streep leverde de koop en verkoop van spelers (onder meer Memphis en Wijnaldum) PSV netto 3 miljoen euro op. Dat dit bedrag zoveel lager ligt dan enkel de inkomsten op verkoop (16,5 miljoen euro) komt deels door de crisisheffing en de belastingheffing excessieve vertrekvergoedingen – dit tot ergernis van algemeen directeur Toon Gerbrands: 'Iedereen moet belasting betalen, maar het voetbal is de afgelopen jaren in Nederland wel extra gepakt. Er is de crisistax geweest, bij een aantal dingen waarin we niet konden voorzien en nu is er een nieuwe maatregel en die heeft te maken met doorverkoopvercentages bij transfers. Daar moet een club 75 procent extra over betalen. Iets dat drie jaar geleden nog niet bekend was en dus hebben we daar geen rekening mee gehouden. Wij betalen in totaal rond 18 miljoen aan belasting. Daarom vragen we er aandacht voor om onze concurrentiepositie ook sterker te kunnen maken.' 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken