F1 profiteert in Nederland van marketingster Max Verstappen

F1 profiteert in Nederland van marketingster Max Verstappen
  • Sponsoring
  • 27 nov 2015 @ 10:07
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SportmarketingSport

Het debuutseizoen van Max Verstappen heeft zowel de jonge coureur als de Formule 1-sport in Nederland geen windeieren gelegd. Verstappens commerciële waarde is flink gestegen, evenals de populariteit van Formule 1, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Repucom.

Max Verstappen behoort al na één seizoen tot de commercieel meest interessante sporters van Nederland. Repucom onderzocht de marketingwaarde van de Limburger aan de hand van de Celebrity DBI-methode.

Begin 2015 was 68,4% van de Nederlanders bekend met Max Verstappen. Inmiddels is zijn bekendheid 83,4% en daarmee vergelijkbaar met gevestigde topatleten als Epke Zonderland en Arjen Robben. Naast zijn bekendheid zien steeds meer mensen Verstappen als trendsettend en een goede merkambassadeur.

Max Verstappen geeft Formule 1 in Nederland een boost. In 2014 keek 7,2% van de Nederlanders graag naar Formule 1 op tv. Een jaar later is dat opgelopen tot 12,3%.

Dit is terug te zien in de kijkcijfers. Een gemiddelde Grand Prix-uitzending trok in 2014 124.000 kijkers op Veronica (live of samenvatting). In 2015 steeg dit aantal tot 309.000 kijkers per uitzending. De live-uitzending van de Grand Prix van de VS was zelfs goed voor 672.600 kijkers, meer dan twee keer zoveel als in 2014.

Ook online is de invloed van Verstappen op de Formule 1 in Nederland zichtbaar. In het weekend van de Grand Prix van de VS racete de coureur naar een vierde plek. Op social media verschenen dat weekend ruim 27.000 berichten over de Grand Prix, vier keer zoveel als in 2014.

Verstappens online fanbase groeit met indrukwekkende stappen. Op Twitter heeft Verstappen nu ruim 173.500 volgers, een stijging van maar liefst 500% ten opzichte van het begin van dit jaar.

‘Max Verstappen maakt zijn potentie meer dan waar’, zegt Sebastiaan Westerhout, Managing Director van Repucom Nederland. ‘Nog voor zijn debuut was er al veel mediabelangstelling voor de jongste F1-debutant ooit. Dat hier niet slechts sprake was van een korte hype heeft Verstappen laten zien door zijn prestaties en spectaculaire rijstijl.’

‘Door zijn branie leert Nederland ook steeds meer de persoon Max Verstappen kennen’, aldus Westerhout. ‘Hij oogstte veel lof door in de Grand Prix van Singapore teamorders te negeren om zijn teamgenoot Carlos Sainz te laten passeren. Zijn uitgesproken persoonlijkheid onderscheidt hem van andere coureurs, wat het nog aantrekkelijker maakt om je als merk aan Verstappen te verbinden.’
 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken