[interview] 'Je krijgt pas waardering als je waarde toevoegt'

[interview] 'Je krijgt pas waardering als je waarde toevoegt'
  • Sponsoring
  • 14 dec 2015 @ 11:22
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Sport

GR8 Industries, gelieerd aan reclamebureau SuperRebel in Breda, acht de tijd rijp om op een andere manier impact te maken. Ze gaan zich richten op de combinatie van sponsoring, PR en social media. En dan vooral de ROI ervan. Nu is het vaak - even kort door de bocht - bezoekers bijhouden, de Facebook-likes tellen en een beetje de (social) media monitoren wat er over een merk wordt geroepen. Strategy director Berry van Nes: ‘In essentie gaat het om hoe je waarde toevoegt aan sponsorship, pr en social media. En daarmee mensen echt in het hart raakt en fan van een merk maakt.’

In 2016 is het motto: opnieuw gas geven met GR8 (lees: great) Industries. Nu (sport)sponsoring duidelijk weer in de lift zit, vindt het bureau het tijd om de markt te laten zien wat het in huis heeft. Het ‘zusje’ van SuperRebel - ‘zij maken merken beroemd en bekend, GR8 maakt ze geliefd’ - bestaat al sinds 2004 als sportmarketingbureau met de legendarische F1-coureur Jos Verstappen als klant.


Inmiddels is zoon Max aan boord en lijkt het met accelereren wel goed te zitten. Het bureau is dit jaar ook druk geweest met de begeleiding van Schouten Global als partner van de Volvo Ocean Race, een case die is genomineerd voor de SponsorRing Award 2015.

Echt raken

Nu komt het bureau met een vernieuwde aanpak, waarin drie disciplines hand in hand gaan: sponsorship, PR en social media. Van Nes: ‘Dankzij die integratie heb je een machtig instrument om echte verhalen vanuit het merk te vertellen. Achterliggende gedachte is dat je pas waardering krijgt als je waarde toevoegt. Dat gaan we per discipline doen. Het niveau van de verhalen en content moet extreem hoog zijn. We stellen onszelf dus voortdurend de vraag: hoe fascineren we jou als consument, hoe kunnen wij jou echt raken?’

Maaike Vliegenthart, senior PR-manager bij GR8 Industries benadrukt dat het essentieel is dat de verhalen echt moeten zijn. ‘Een consument prikt snel door een gekunsteld verhaal. Content moet aansluiten bij je merk en relevant zijn voor de consument. Daarom benaderen we sponsorships en content vanuit een journalistieke achtergrond. Mensen geloven dat nu eenmaal beter dan voorgekauwde merkverhaaltjes.’

Volgens Van Nes stelt de marketeer zich voortdurend de vraag hoe zijn doelgroep het beste te bereiken is en hoe marketingkosten te verantwoorden zijn. ‘PR en social zijn kanalen die perfect geschikt zijn voor eigen content. Social media zijn genormaliseerd en een volwassen medium geworden. Onze voorkeur voor deze combinatie ligt in het feit dat we dan heel goed kunnen sturen op specifieke doelstellingen. Maar ook omdat onze filosofie is dat earned de beste weg is om jouw merk geliefd te maken. Ons motto is niet voor niets: greatness is earned, never bought’.

Geheime ingrediënt

De ROI van de drie disciplines blijft natuurlijk een uitdaging. Hoe weet je dat de marketingeuro goed is besteed en niet slechts leuke exposure heeft opgeleverd? Volgen Vliegenthart gaat GR8 Industries dan ook ‘keihard’ aantonen dat hun model gaat werken. ‘We bepalen samen met de klant de benchmarks, stellen kwantitatieve doelen, evalueren en sturen bij waar dat nodig is. Via een app zit de klant 24 uur online aan de knoppen en kan hij exact zien wat een campagne doet. Wij geloven oprecht in deze aanpak, zo zeer zelfs dat wij onze fee mede willen laten afhangen van de resultaten.’
Volgens Van Nes is in de samenwerking met de klant ook belangrijk te weten dat goede sponsorships zich ontwikkelen tot sterke partnerships. ‘Sponsoring is een strategisch middel, maar nog steeds ook erg gebaseerd op onderbuikgevoel. Vanuit de twee partners die voor elkaar kiezen. Maar ook je doelgroep beoordeelt vanuit gevoel. Geloof ik het verhaal? Wil ik fan worden? Wij laten als het ware strategie en gevoel samensmelten en vertalen de doelstellingen van sponsor en gesponsorde tot een sponsorplatform. Dat is het vertrekpunt voor de ontwikkeling van content en campagnes om het merk te verbinden aan doelgroepen en interactie aan te gaan. Ons geheime ingrediënt hierbij is de creativiteit die in ons DNA zit.’

Vliegenthart voegt toe: ‘Wij zijn een bureau voor PR, social en voor sponsoring. Daarbij sluiten we niets uit. Wij begeleiden merken die willen sponsoren op sportgebied, maar uiteraard ook op het gebied van muziek, cultuur of maatschappij. Of bedrijven en instellingen die een sponsor zoeken. We werken dan samen aan een propositie.’ Van Nes sluit af met de hoop op minimaal vijf ‘grote vette klussen in 2016’. ‘Ik hoop dat bedrijven en merken onze toegevoegde waarde zien. Met deze propositie kunnen wij merken echt geliefd maken.’


Strategy director Berry van Nes en Maaike Vliegenthart, senior PR-manager

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken