Musea genereren 21 miljoen euro sponsorgeld

Musea genereren 21 miljoen euro sponsorgeld
  • Sponsoring
  • 10 dec 2015 @ 11:28
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekSponsoringKunst & CultuurZakelijk

Nederlandse musea zijn in 2014 voor 21 miljoen euro gesponsord door het bedrijfsleven, zo blijkt uit het rapport 'Museumcijfers 2014' van de Museumvereniging. De bezoekersaantallen nemen toe, maar ondanks deze stijging heeft een grote groep musea het moeilijk door sterk teruglopende subsidies. Deze groep musea zakt steeds verder weg in de rode cijfers, aldus het brancheonderzoek.

Procentueel is het aandeel eigen inkomsten uit sponsoring even groot als in 2011, maar in drie jaar tijd zijn deze inkomsten wel sectorbreed vergroot met 29%. Kleine musea realiseren relatief meer eigen inkomsten (53%) dan grote musea (44%). Kleine musea ontvangen ook relatief veel inkomsten uit sponsoring: 10% van de eigen inkomsten, terwijl dat bij middelgrote musea 3% bedraagt en bij grote musea 5%.

Meer publiek, minder subsidie

De belangstelling voor musea blijft toenemen, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek onder 415 musea. In 2014 brachten mensen bijna 26 miljoen bezoeken aan een museum, een stijging van 2,7 miljoen. 'Ondanks deze stijging heeft een grote groep musea het moeilijk door sterk teruglopende subsidies en loopt hierdoor meer en meer in de rode cijfers', aldus de Museumvereniging.

Een kleine groep van grote musea doet het uitstekend, zo blijkt uit het rapport. Sectorbreed zijn musea er tussen 2011 en 2014 in geslaagd hun eigen inkomsten met 29% te vergroten, ondanks de economische crisis. Tegelijkertijd wordt de druk op een grote groep van kleinere musea opgevoerd; hoewel zij hun eigen inkomsten weten te verhogen en er in slagen hun lasten te verlagen, is dit niet voldoende om de subsidiedaling op te vangen. De subsidiedalingen (70% van de musea heeft hiermee te maken) zijn vooral het gevolg van gemeentelijke bezuinigingen.

Musea zien eigen inkomsten groeien

Met of zonder subsidiedaling, musea weten meer eigen inkomsten te vergaren. De inkomsten uit entreegelden zijn de belangrijkste bron, maar ook opbrengsten uit horeca, winkel en sponsoring dragen hieraan bij. Musea met een subsidiekorting brengen ook hun lasten terug, met name in bedrijfsvoering, ook al slagen ze er daarmee niet in de klappen van de bezuinigingen op te vangen. Ten slotte valt op dat grote musea (met een omzet boven 3,2 miljoen euro) 81% betaald personeel hebben, waarbij kleine musea (omzet lager dan 400.000 euro) slechts over 18% betaald personeel beschikken.

Onlangs berichtte Trouw dat Nederlandse musea steeds meer moeite hebben om sponsors te vinden. Na de crisis zijn veel afgehaakte geldschieters niet teruggekeerd in sponsoring.  

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken