Ajax boekt winst en sponsorgroei

Ajax boekt winst en sponsorgroei
  • Sponsoring
  • 22 feb 2016 @ 17:57
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SportmarketingSponsoringZakelijkVoetbal

Ajax heeft over de eerste zes maanden van het boekjaar 2015/2016 een nettowinst van twee miljoen euro geboekt. Over het gehele boekjaar verwacht de club echter een verlies. De omzet uit sponsoring is dit halfjaar gestegen met 3,6 miljoen euro, van 9,6 naar 13,2 miljoen euro. Dit is vooral toe te schrijven aan een stijging van de bijdrage van Ziggo en ABN Amro. Bovendien sloot Ajax vernieuwde contracten met Jupiler en CST.

Dit blijkt uit de halfjaarcijfers die de Amsterdamse voetbalclub vrijdag bekendmaakte. 

De netto omzet valt vergeleken met een jaar eerder tegen. Door het uitkomen in de Europa League in plaats van de Champions League levert Ajax flink in op de netto omzet. De Europese recettes zijn gedaald met 1,6 miljoen euro naar 4,6 miljoen euro, door minder aansprekende tegenstanders in de Europa League (Rapid Wien, FK Jablonec, Celtic, Fenerbahce en Molde FK) dan vorig jaar in de Champions League (FC Barcelona, Paris Saint Germain en Apoel Nicosia).

Ook werden er ruim 3.500 seizoenskaarten minder verkocht ten opzichte van een jaar eerder. De netto omzet bedraagt nu 52,2 miljoen euro, een daling van 12,7 miljoen euro. De totale bedrijfslasten beslaan 49,8 miljoen euro.

De tv-inkomsten van 7,1 miljoen euro bestaan uit internet- en tv-inkomsten. Deze zijn gedaald met 8,1 miljoen euro door het mislopen van de inkomsten uit de Champions League.



Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken