Nestlé stopt per direct als sponsor IAAF

Nestlé stopt per direct als sponsor IAAF
  • Sponsoring
  • 10 feb 2016 @ 23:13
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • MerkenPolitiekSponsoringSport

Nestlé heeft met onmiddellijke ingang het sponsorcontract met de internationale atletiekfederatie IAAF opgezegd. Het levensmiddelenbedrijf laat in een verklaring weten dat de opeenstapeling van doping- en corruptieschandalen van de laatste tijd aanleiding zijn om met de atletiekfederatie te breken.

Volgens Nestlé kan alle negatieve publiciteit rond de IAAF 'onze reputatie schaden'. Daarom verbreekt het bedrijf de sponsorovereenkomst die nog een jaar zou doorlopen. De IAAF laat weten nog in gesprek te zijn met Nestlé 'over het laatste jaar van de vijfjarige overeenkomst'.

Het is de vraag of het hier voor de IAAF bij blijft, want naar verluidt zou ook Adidas de atletiekbond de rug willen toekeren. De BBC meldde een paar weken geleden dat het Duitse sportmerk zou willen breken als sponsor. Adidas heeft dit nieuws nooit bevestigd, maar ook niet ontkend.

Van Adidas is bekend dat het strikte anti-dopingclausules in sponsorcontracten vastlegt. 'Daarom staan we in nauw contact met de IAAF om meer te weten te komen over hun hervormingsplannen', aldus Adidas na de BBC-scoop. Adidas heeft een doorlopend sponsorcontract tot 2019, wat de IAAF zo'n zeven à acht miljoen per jaar oplevert. 

Waarom ligt IAAF onder vuur?

Wat speelt er allemaal? De IAAF ligt onder vuur vanwege verschillende schandalen. Die hebben te maken met twee onderzoeken van het mondiale doping-agentschap WADA. Daarbij bleek dat in Rusland op grote schaal en met steun van de staat doping wordt verstrekt. Bovendien werden atleten afgeperst en zouden positieve dopingtesten worden verdoezeld.

De voormalige top van de IAAF wist hier volgens het WADA van, deed er niets aan of verdiende er zelfs persoonlijk geld mee. De nieuwe IAAF-voorzitter Sebastien Coe heeft de opdracht de geloofwaardigheid van de atletiek te herstellen. Daarbij hoort natuurlijk ook het behoud van sponsors. Het afhaken van Nestlé en mogelijk ook Adidas is dus voor hem slecht nieuws. 



Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken