Johan Cruyff Foundation blijft voortbestaan na dood Cruijff

Johan Cruyff Foundation blijft voortbestaan na dood Cruijff
  • Sponsoring
  • 30 mrt 2016 @ 15:09
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MaatschappijVoetbalSport

Met de dood van voetbalicoon Johan Cruijff gaat zijn maatschappelijke stichting niet verloren. De Johan Cruyff Foundation zal door zijn familie worden voortgezet, zo verklaarde zoon Jordi Cruijff dinsdag op een herdenkingsbijeenkomst voor de belangrijkste voetballer die Nederland ooit heeft gekend. De Johan Cruyff Foundation verbindt veel sponsors met maatschappelijke sportprojecten.

Cruijff heeft zijn laatste handtekening gezet op een overeenkomst tussen een grote Spaanse bank en zijn eigen Cruyff Foundation. 'Hij was bijzonder trots op die overeenkomst'', zo zei Jordi Cruijff dinsdag in stadion Camp Nou van FC Barcelona, waar hij een korte verklaring aflegde namens de familie.

"De Cruyff Foundation was het bijzondere kind van de familie", zei Jordi. "Daar stak hij de meeste energie in en wij als familie zijn ervoor om te zorgen dat de foundation blijf voortbestaan en het goede werk blijven voortzetten.''

In een rouwadvertentie meldde de stichting afgelopen week: ‘Alleen kun je niets, je moet het samen doen.’ De advertentie tootn Cruijff lachend in een rolstoel na een blessure, maar actief voor zijn stichting. ‘Met oneindig veel passie heb je wereldwijd zoveel kinderen geraakt en in beweging gebracht. Vol trots, dankbaarheid en liefde zetten wij deze missie voort. We gaan je missen.' De advertentie isondertekend door het bestuur, het team, de vrijwilligers en ambassadeurs van de Johan Cruyff Foundation Nederland en Spanje.

Tegelijk duikt er gekker Cruijff-nieuws op aangaande zijn stichting. Iedereen die de naam of het portret van de Ajax-legende commercieel gebruikt moet daarvoor gaan betalen, vindt hoogleraar intellectueel eigendomsrecht Dirk Visser. Alle opbrengsten zou moeten gaan naar de Johan Cruyff Foundation. Sympathieke publiciteitsstunt, zullen we maar zeggen.

Naschrift Jeroen Mirck (MarketingTribune): Om misverstanden te voorkomen wil ik graag benadrukken dat ik veel belang hecht aan optreden tegen misbruik van Cruijffs beeldrecht. Bedrijven zouden daar zorgvuldiger in moeten zijn. Sterker nog: als ze echt iets willen doen in lijn met het gedachtengoed van Cruijff, laat ze dan in zee gaan met de Johan Cruyff Foundation. Maar, zoals Johan zou zeggen: da's logisch. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken