Met een rebels plan de wielersport naar hoger plan tillen

Met een rebels plan de wielersport naar hoger plan tillen
  • Sponsoring
  • 23 mrt 2016 @ 09:43
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • Sportmarketing

RebelGroup investeert in initiatief voor een nieuwe organisatiestructuur in de wielersport. Er wordt al lang genoeg gesproken over de noodzakelijke verandering van het professionele wielrennen. De populaire sport moet inderdaad anders worden georganiseerd om levend én sprankelend te blijven. Het advies- en investeringsbureau RebelGroup zet daar samen met de in de wielersport ervaren marketeer Geert Broekhuizen de schouders onder en presenteert binnen afzienbare tijd een nieuw businessmodel dat de wielersport echt vooruithelpt.

Het uitgangspunt bij deze aanpak is een professionele wielerploeg, georganiseerd vanuit een clubstructuur. Een club met een eigen gezicht en identiteit die voor de continuïteit niet afhankelijk is van een of twee sponsorende ondernemingen, een club met inbreng en betrokkenheid van leden. Op deze manier wordt er direct een bredere en dus sterkere basis gecreëerd. En tegelijkertijd duurzamer, want zo ontstaat er een organisatiestructuur die járen meegaat.

‘De huidige organisatiestructuur van een professionele wielerploeg, gefinancierd door alleen sponsorende bedrijven, is een uiterst fragiel model,’ meent Geert Broekhuizen. ‘Deze onzekere en instabiele situatie is een van de belangrijkste beperkingen voor de groei van de sport in z’n totaliteit. Waar we naar toe moeten is een situatie waarin de miljoenen fans wereldwijd, en in hun spoor de recreatieve fietsers die in aantal van vergelijkbaar niveau zijn, betrokken worden. Dat geldt evenzeer voor het beter koppelen van de partners. Het nieuwe clubmodel biedt hiervoor de oplossing.’

Edwin Gulickx, directeur van Rebel: ‘Rebel is continu bezig met innoveren en we zijn altijd op zoek naar nieuwe markten. Wij werken samen met klanten en partners om kansen te realiseren. Dit doen we door te adviseren, maar ook door te investeren. Met onze financiële en economische expertise bieden we de basis die nodig is voor de realisatie van deze kansen. Via Geert zijn we in contact gekomen met de wielerwereld. Met zijn plan is het volgens ons mogelijk de status quo van de huidige wielersport – pappen en nathouden – te doorbreken. We hebben gezien dat de professionele wielersport vanuit een businessperspectief erg onderontwikkeld is. Dit belemmert de groei van de sport, iets wat ons intrigeert en waar we aan bij willen dragen. Er is in Rebel-termen sprake van een stuwmeer aan onbenutte waarde.’

‘Deze uitdaging past precies bij wat wij doen op een dagelijkse basis. Het is voor ons dus een logische stap om in dit project te stappen. We willen graag bijdragen aan het creëren van een nieuwe organisatiestructuur die het potentieel van de sport kan benutten. Dit gaan we doen door kennis in te brengen op het gebied van financiële strategie, kans-management, innovaties, economische analyses en implementaties. We geloven dat dit project een goede showcase is van wat wij doen en waar wij toe in staat zijn,’ aldus Gulickx.

Geert Broekhuizen was in de voorbije jaren een drijvende kracht achter grote, aansprekende teams als Cervélo TestTeam, Omega Pharma-Quick-Step en Team Giant-Alpecin. ‘Door de huidige korte termijn structuur zijn teams genoodzaakt continu bezig te zijn met tevreden houden van de geldschieters. Ze kunnen daardoor nauwelijks tijd en aandacht besteden aan het neerzetten van een duurzame organisatie voor de lange termijn. Via dit project willen we daarom het voortouw nemen in dat proces. In de komende periode gaan we met de specialisten van Rebel verder bouwen aan dit model en wij zijn ervan overtuigd dat we op een redelijke termijn voldoende (financiële) draagvlak vinden om de club te lanceren.’                                                             

Over Rebel
Rebel werkt samen met klanten en partners om innovatieve projecten te realiseren. Rebel doet dat door niet alleen te adviseren, maar ook door in mooie projecten te investeren en deze risicodragend te ontwikkelen. ‘Als we dingen willen veranderen, moeten we namelijk ook onze nek durven uitsteken en risico nemen,’ is het motto. Met zijn financieel-economische expertise en kennis van ondernemen biedt het bureau de basis die voor de realisatie van deze innovatie projecten nodig is. Met in totaal meer dan 120 medewerkers verdeeld over kantoren in de Benelux, de VS, Azië en Afrika levert Rebel een belangrijke bijdrage aan vele projecten in binnen- en buitenland in uiteenlopende sectoren.

www.rebelgroup.com

 

 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken