Sponsors overvallen door doping bij Sharapova en schaatsers

Sponsors overvallen door doping bij Sharapova en schaatsers
  • Sponsoring
  • 8 mrt 2016 @ 17:27
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SportmarketingMarketingSponsoringSport

De positieve dopingtest bij tennisster Maria Sharapova heeft niet alleen haarzelf, maar ook haar sponsors in verlegenheid gebracht. Drie van hen hebben per direct de samenwerking opgeschort: Nike, Tag Heuer en Porsche. Tegelijk raken nog meer Russische sporters in opspraak vanwege het gebruik van hetzelfde dopingmiddel, meldonium.

Sportmerk Nike greep als eerste in, al enkele uren na de persconferentie van Sharapova op maandagavond. 'We zijn bedroefd en verrast door het nieuws', laat Nike weten. 'We hebben besloten de relatie met Maria te staken nu het onderzoek bezig is. We houden het in de gaten.'

Tag Heuer en Porsche hebben een vergelijkbare verklaring afgegeven. Sharapova is een van de best verdienende tennisspelers. Ze verdient jaarlijks pakweg  23 miljoen dollar. 

Meer Russische dopingzondaars

De bekentenis van Sharapova werd dinsdag gevolgd door meerdere onthullingen van andere Russische topsporters die onlangs betrapt zouden zijn op gebruik van meldonium. Dit hartmedicijn bevordert het uithoudingsvermogen en staat sinds dit jaar op de dopinglijst. Er gingen al langer geruchten dat het in Rusland veelvuldig werd gebruikt. 

De belangrijkste nieuwe dopingzondaars zijn Pavel Kulizhnikov en Semen Elistratov, kampioenen in respectievelijk het langebaanschaatsen en shorttrack. Tegelijk duiken ook andere namen op van topsporters in volleybal, atletiek en gewichtheffen. 

De Koninklijke Nederlandsche Schaatsenrijders Bond (KNSB) reageert 'geschokt' op het nieuws dat de Russische topschaatsers Kulizhnikov en Elistratov positief zijn getest op het verboden middel meldonium. Arie Koops, technisch directeur van de KNSB: 'Elk dopinggeval is slecht voor de sport, in dit geval voor het schaatsen. De KNSB hecht veel waarde aan eerlijke sport, integriteit van de sport en de gezondheid van de sporter. Het is dan ook belangrijk en goed dat er dopingregels zijn en gehandhaafd worden.'

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken